Sötungarna

| Postat i: Elsas vardag, Musik
0
Slutade riktigt tidigt idag, runt 11. Jag och Agge for till stan för att se lillebror oc kompisar spela på en karneval i stan. Det var galeeet mycket folk, otroligt mycket mer än det man ser på fotona. Sjukt härlig stämning och mycket glada barn. Lillebror är längst till vänster på bilden nedan. De spelade en hel del grymma låtar, bland annat Elvis, Rock around the clock. 





Hänger inte riktigt med längre. Kan vi pausa?

| Postat i: Elsas vardag
0
Fick just reda på att konfalägret börjar två dagar efter skolavslutningen. Alltså om en och en halv vecka. Har inte alls tänkt på att den är så nära. Blir stressad nu, allt kommer på en och samma gång. Känns som att det kanske kommer att ta onödigt mycket tid från sommarlovet, hoppas på att det som alla andra sagt stämmer. Att det är sjukt roligt och att det är värt varenda minut , 

Yolo

| Postat i: Elsas vardag
0
Cyklade till stan halv tio på kvällen denna vanliga vardagskväll. Nyduschad med blött hår, t-shirt och shorts. Utan att frysa! Utan att känna mig trött av skolan. De förmodligen mest fula, skitiga med också skönaste foppatofflorna hade jag på fötterna. Folk verkade undra vad jag höll på med, foppatofflor är ju allt annat än mode just nu. Orkade inte bry mig, var euforisk ändå över solen, sommaren, värmen och allt i allmänhet. Livet gode gott ibland. 

Alltså det här är ju galet

| Postat i: Elsas vardag
0
Sitter ute på balkongen, men det går ju knappt. Det känns som att det är varmare här än vad det var i Thailand. Solen steker och det är helt vindstilla. Termometern visaar 40° (den är inte trasig men det blir så sjukt varmt på vår balkong eftersom det är lä och soligt). Klarar knappt av att sitta här ute, får värmeslag. Detta är helt klart något utöver det vanliga för maj månad i Luleå. Nåväl, jag klagar inte. Är glad över att snön äntligen försvunnit! 

Motsatsen

| Postat i: Elsas vardag
0
Jag trodde att den sista tiden innan betygssättningen skulle bli den stressigaste perioden under typ hela högstadiet (ur pluggperspektiv). Det är snarare tvärt om. Kan inte minnas att det någonsin varit såhär chill i skolan. är färdig med alla skolarbeten sentyp en vecka tillbaka. Har alltså inte pluggat sen dess. Film, umgänge och sola är det som skoltiden gått till under en veckas tid. Visst, det är skönt, men det känns som att jag skulle kunnat få sommarlov redan förra veckan.
 
Underbart. 

Vidrigaste någonsin

| Postat i: Elsas vardag
1
Idag var det som sagt studiebesök i Piteå med klassen. Visst, det var intressant (delvis), men det var ändå en av de värsta skoldagarna under vissa studner. Stanken var så galet stark och äcklig. Det var sjukt varmt där inne och svettades ihjäl i min tjocka stickade tröja, långbyxor, väst och hjälm. Trodde på riktigt att jag skulle svimma eller spy p.g.a. stanken och värmen. Terrible. 

När vi gjort bort det jobbiga (gå runt bland maskinerna där det stank apa), fick vi sitta ner och höra på hur man lyckats framställa diesel från tallolja. Sjukt bra ur miljöperspektiv! 
 
 

Morgondagen stinker

| Postat i: Elsas vardag
0
Börjar skolan en timme tidigare än vad vi brukar imorgon. Vi ska nämligen på studiebesök med klassen. Vi ska åka och kolla på pappersfabriken i Piteå. Det luktar riktigt äckligt där, bajs. Det är något med tillverkningen som gör det. 

Det blir en riktigt lång skoldag imorgon, åtta timmar(!), fast jag är färdig med alla skolarbeten så det lär inte bli ganska chill ändå.  

All this beauties

| Postat i: Elsas vardag
0
Här är mitt bildarbete i "transformerad konsthistoria". Tog en bild från konststilen jugend och gjorde om den till fotografi. Fotade Emelie, Alva, Kornelia och Melinda. Lät fantasin flöda och använde lakan som klänningar eí brist på riktiga långklänningar av rätt modell. Googla på Alfons Mucha om ni vill se originalbilden 

This is crazy

| Postat i: Elsas vardag
0
Sitter ute i solen och när jag blundar känns det som att jag är i Thailand. Har bikini på mig men ryggen är helt blöt av svett. Det är galet varmt, känns som typ 25-30°, och ändå är det bara maj och morgon. Måste gå in och svalka mig en stund nu, vill inte få solsting. 

Blood on the dance floor

| Postat i: Elsas vardag
0
Ikväll var det dags för första dansuppvisningen. Första gången för mig och kände mig som en nybörjare (vilket kanske inte är så konstigt). Imorgon och söndag är det också uppvisning, detta tar väl upp den mesta tiden av denna helg. Nu ska jag chilla och försöka få ordentligt med sömn, kunde knappt hålla mig vaken i skolan idag. 


Laddar upp en bild på instagram bara för att jag enkelt ska kunna få en bild till bloggen. Höjden av lathet. 

Effektivitet

| Postat i: Elsas vardag
0
Idag har vi haft uppsamlingsdag på skolan. Eget arbete hela dagen för att man ska kunna arbeta med rester som man har kvar inför examen. Denna skoldag har varit en av de effektivaste på länge. Har gjort mycket och det är inte mycket kvar tills jag är färdig med alla uppgifter. Freeeeeedom! 

Ny bloggidé

| Postat i: Elsas vardag
3
Jag kom just på en ny grej som jag skulle kunna göra på bloggen. Jag har döpt den till "One year ago" och den går ut på att jag varje månad lägger upp en, eller några bilder från den månaden året innan. Att jag exempelvis gör ett inlägg där jag lägger upp bilder från juni 2012 när vi kommit in i juni 2013. 
 
Ni hajar grejen? Simpelt men ändå roligt att påminna sig om vad som hände för exakt ett år sedan. Säger som försäljarna sa i Kroatien; "How do you like it?". Vill gärna höra era åsikter! 

Fotoångest

| Postat i: Foto, Tankar och Åsikter
1
Jag har knappt fotat något alls med min systemkamera de senaste månaderna. När jag väl vill fota något är jag bekväm och tar fram mobilen. Riktiga photoshoots har jag inte gjort på länge. 
 
Känns riktigt dåligt. Mitt bildarkiv på datorn har knappt fyllts på alls under detta år. Om man jämför förra under dessa månader med i år är det stooor skillnad. Jag fotade mycket mer då. Måste ta tag i det igen, men när får jag tiden? Kanske det får vänta till sommaren, och jag vill ha någon med mig också. Det är mycket roligare att fota när man är fler! 

Nedan finner ni fyra bilder från maj förra året. Samtliga är tagna i Stockholm. Saknar huvudstaden och mina fina vänner som finns där! Måste få till en resa i dit i sommar. 







Inte det roligaste

| Postat i: Elsas vardag
0
I fredags var jag i stan och gjorde flera olika fotanalyser. Vi kollade framför allt på hur jag belastar foten när jag går eftersom jag har haft så otroligt mycket problem med fötterna de senaste veckorna/månaderna. Tråkigt nog var resultaten på analyserna riktigt dåliga. Mina platta, missbildade fötter gör att jag får skavsår av i princip alla fötter och det har även gjort att jag trampar snett i alla mina skor. Detta leder till att knä- och hälproblem, vilket jag faktiskt börjat känna av. 
 
Nu har jag fått gjuta en sula och köpa speciella gympaskor som är allt annat än snygga nikeskor. Känns inte så kul att vi måste lägga flera tusenlappar på att köpa sånt som man känner sig ful i när man har på sig det, men hellre det än att jag får problem med knäna/fotlederna. Känner att det blev motsatsen till "vill man vara fin får man lida pin". 

Som sagt, inte speciellt snygga skor. Men jag är sjukt glad över att jag fick dom och ett par gjutna sulor med tanke på de allvarliga skador jag med stor sannolikhet skulle fått utan dessa underverk. 

NU KÖR VI

| Postat i: Elsas vardag
0
Jag tycker att Robin gjorde ett grymt jobb på scenen. Hoppas nu att han gör det historiskt omöjliga, att han tar hem segern och därmed gör Sverige till vinnare två år i rad.

En lååång dag

| Postat i: Elsas vardag
0
Började skolan 8.30 som vanligt och ägnade förmiddagen åt de två sista nationella proven. NU ÄR DET ÖVER! 
Var tvungen att sticka från skolan lite tidigare för att fara till Sunderbyn. Mina fötter är kaos och de enda skorna som jag kan ha utan att få skavsår och sjukt ont är mina gamla, trasiga gympaskor. Folk som inte känner mig lär tro att jag är världens lodis som går omkring i gamla trasiga skor. 
 
Känns tragiskt att inte kunna använda mina sommarskor, framför allt att jag inte kan använda någon av mina converse :(. Besökte en fotterapeut idag och fick riktigt bra fotvård, det kändes nästan som att jag var på fotspa. 
Dock är det fortfarande gympaskor som är de mest skonsamma för mina fötter. Alltid lika kul att ha missbildade fötter! 
 
Som vanligt en egopic, pyjamas och osminkad. Blir äckelless på dessa ständiga egopics, men bildlösa inlägg är ännu värre, och det enklaste sättet att skapa en bild är ju att ta en med webcamen direkt. Någon av er som har tips på alternativ till dessa tråkiga egobilder? 
 

FRIHET

| Postat i: Elsas vardag
0
Imorgon är det dags för de två sista nationella proven, sen är alla grundskoleprov färdiga. Weeeeho! Känns grymt. Har däremot ett muntligt framförande kvar att göra i teknik, det känns inte riktigt lika kul. 
 
Nåväl, jag ska se det positiva nu. Sommarlov om typ tre veckor och då är tio år i grundskolan avslutade. Frihet, konstigt och lite smått overkligt. Har jag suttit i montessoriskolbänken i tio år?! 
 
Hittade denna video, cute! 

Hippster

| Postat i: Elsas vardag
0
När man var liten fick man ofta godihalsband på lördagar och kalas. Tror att de flesta kan hålla med om att godisarna i sig inte var de godaste, det var snarare halsbandet som var det roliga.


Nu finns däremot ett godishalsband med gooooda godisar, typ favoriten hos mig i alla fall! Dessutom är den ju så mycket coolare. 

Prioritera

| Postat i: Elsas vardag
1
Nu har jag fixat min blogresponseruta. Har fått höra att den skymmer texten på inläggen för vissa läsare (framför allt när man går in på bloggen via iPhone.) Nu är rutan mindre och längre till vänster. Flera tänker säkert att "vad fult att den är så långt till vänster", men jag prioriterar att det ska gå att läsa mina inlägg för alla istället för den ultimata designen. 
 
Ville bara meddela detta till er så att ni vet hur det ligger till ;) Roligt att ni ställer frågor på min blogresponse,
fortsätt med det! 
 
Bild från London 2010. Take me back!  

Eufori

| Postat i: Elsas vardag
0
Idag var det äntligen sol, som jag längtat. Hoppade studsmatta med lillebror och hans kompis, väckte fina barndomsminnen till liv. Har även solat på balkongen i bikini utan att frysa(!). 

Nu är jag nyduschad och lyssnar på grym musik som får en att bli på bästa humöret. All söndagsångest försvinner och allt känns underbart! Är det tack vare solen, musiken eller en blandning av allt? 
 
Två låtar som gör mig glad just nu: 
 
OBS! Lyssna på hela låten, den är som bäst i slutet. 

Hej skolavslutning

| Postat i: Elsas vardag
1
Om enstaka veckor är det skolavslutning. I Stockholm är det soligt och man kan gå omkring i linne utomhus. Såklart är det mulet, regningt och kallt uppe i Norrland. Nästan minusgrader känns det som. Jag behåller i alla fall vinterjackan på fortfarande. Galet med tanke på att det är juni om ca 20 dagar. Snöhögar finns kvar lite här och där. Pallar inte en kall sommar i år. Jag vill ha sol nu nu nu nu nu nu! 

Kör på en instagrambild p.g.a. lathet.

Chill dag

| Postat i: Elsas vardag
1
Vaknade upp på Sundet med konfamänniskorna, var där och gjorde lite allt möjligt fram till lunch. For hem och åt, chillade och städade så mycket jag orkade. Före middagen träffade jag Amanda, vi for ut och sprang och jag blev stucked av hennes kondition, helt galet bra. Det ar riktigt najs i alla fall, första gången jag sprang ute i år (bortsett från idrottslektioner men dom löparrundorna är inte seriösa). Vi sprang hem till mig och käkade middag och snackade. The typical girl night, haha. Har sett på Let's dance med familjen, mest för att se på hur rolig Montazami är. Hoppas hon inte åker ut trots att hon fick så låga poäng! 

Nyduschad och pyjamas. Cozy! 
 

Förträff inför konfirmationen

| Postat i:
0



Dagens skämt

| Postat i: Elsas vardag
0
Idag gjorde jag och Kornelia ett sjukt roligt practical joke på Alva. Hon blundade och vi snurrade henne så att hon blev yr. Därefter tod vi en rullstol som stod mitt i korridoren och satte henne i den (hon  hade en jacka över huvudet och såg ingenting). Vi började köra iväg henne till små dagisbarn. Ett dagisbarn kom och tog rullstolen och fortsatte köra henne medan jag och korny sprang iväg. När hon sedan tog av sig jackan och blev hon förvånad över att det var ett dagisbarn som körde henne och inte vi. Så bäst! 


Aooo

| Postat i: Elsas vardag
1
Jag blir i princip aldrig sjuk. Huvudvärk och ont i magen vet jag knappt hur det känns. Ikväll blev jag däremot påmind om hur det känns att ha ont i magen. Vid middagen fick jag så galet ont i magen, fattar inte varför! 
Har legat i soffan sen dess och nu börjar det lugna sig. Hoppas att det bara är tillfälligt, imorgon är det ju konfaförträff. 

Bild från hemkunskapen idag. Vi hade kockduellen och jag och Kornelia gjorde bananpannkakor med blåbär och en kycklingrätt. Gott blev det! 

Slutspurt

| Postat i: Elsas vardag
0
Nu är det minte än en månad kvar till sommarlovet, ungefär fyra veckor! Insane! Nationella proven matar på, igår var det skriftligt i matte och dagen innan hörförståelse i tyska. Nu är det bara tre nationella prov kvar, skönt.
I övrigt är det sista rycket innan slutbetygen sätts. Det känns både bra och dåligt.  

Skolavslutningen förra året

Skolvslutningsklänning

| Postat i: Elsas vardag
0
Här får ni en speak peak på skolavslutningsklänningen som jag ska ha i år. Nu är det inte länge kvar! 

Nog är man lite avis

| Postat i: Elsas vardag
1
Mor och far har varit i Italien i fyra dagar nu medan jag och lillebror stannat hemma i kyliga Sverige. Igår var de i Leonardo da Vincis hemby. Otroligt vackra bilder har jag sett, numera kan de ju skicka massa bilder via kik/viber, internet är fantastiskt ibland. Visst har vi det fint här i Sverige, jag och lillebror. Men jag kan ändå inte låta bli att drömma mig bort till Italien jag med. I sommar kanske drömmen blir verklighet?! 

Bästa hemsidan

| Postat i: Elsas vardag
0
Varför använder jag inte denna sida när jag söker fakta till plugget? På nissepedia.com får man ju de riktiga svaren på frågorna. Läs exempelvis deras text om Luleå här

King

| Postat i: Elsas vardag
0
Känner mig pro nu när jag lyckats få in blogresponse på sidan av bloggen. Det är nämligen väldigt tjorvigt att få dit den när man inte har någon meny i sidan av bloggen. Men nu har jag satt dit en "genomskinlig" meny och där kunde jag placera blogresponserutan. Fråga på nu! 

Dubbelbonus. Jag vann och lärde mig något. 

Bästa tipset ever

| Postat i: Omvärlden
0


Så mycket min humor! Haha.

Media är ganska bra ändå

| Postat i: Omvärlden
0
Fascineras över att ett litet okänt område i Sverige som heter Ringsjöbygden har så coola poliser som lägger ner tid på att sprida detta viktiga budskap. Att minska trafikolyckor är trots allt väldigt viktigt. Jag tycker att de sprider budskapet på ett otroligt bra sätt som jag tror går hem hos många. Detta sprider sig som en löpeld på internet, såklart. På 8 timmar har de fått ca 20 000 likes på facebook. Inte dåligt med tanke på att det är från ett litet skymt område i Sverige.