2013 - Februari

| Postat i: Elsas vardag
0
Här kommer några tillbakablickar på februari.

Träffade Foki på stan här i Luleå, ordnade disco med klassen för lågstadiet, var ute och på isvägarna, klippte håret kort och hade en photoshoot med syster. 











 

2013 - Januari

| Postat i: Elsas vardag
3
Enligt tradition tänkte jag köra ett "Året som gått" såhär i nyårstider. Det blir ett inlägg per månad och först ut är förstås januari. Tänkte fatta mig kort textmässigt och fokusera på bilderna. Here it comes!

Resa till Lund för att se på lilla kusinens dop (första flygresan själv!), shopping i Malmö, konfaförträff, praktik på SVT. 


 


 
  


Julklappar?

| Postat i: Elsas vardag
3
Tidigare år har jag lagt upp bilder på julklapparna jag fått. Funderar på om jag ska göra det även i år? Vad tycker ni? Är det spännande/intressant eller är det för materiellt att visa vadman fått? Vill gärna ha era åsikter! 
 

Ebbenjarka

| Postat i: Elsas vardag
0
I måndags for hela storsläkten till Ebbenjarka för att köra gokart på isen, bad badtunna och käka middag. Gokarten var helt klart roligast, riktigt skoj! 








Släktträd av Hasslersläkten gjord av Vera, Astrid och Gerda (ej med på bilden).
 

Julafton

| Postat i: Elsas vardag
1
Tisdagen var en mysig dag, som även den firades med släkten. Det började traditionsenligt med ett besök i kyrkan där lillebror sjöng och flera bekanta höll i ett julspel. Mysigt! 


Sedan begav vi oss bort till Gültza för stoooor och gooood jullunch! 


Detta var bara bordet med den kalla maten. Sedan kom all varm mat ;) 
 


Till och med minstingen gillade julmaten! 
 
Efter Kalle Anka kom tomten, och vi måste ha varit väligt snälla för han hade massor med julklappar! 





Martin antog utmaningen, att hitta det lilla helikoptersnöret som hade försvunnit i kaoset av presentpapper. 

He made it! 

 

Juldagen

| Postat i: Elsas vardag
0
En av årets mest stängda dagar. En ganska lugn dag för min del, dagen fylldes med släkthäng, framför allt med småkusinerna. 


Har fotat en hel del under juldagarna så bilder kommer inom kort! Än så länge får ni nöja er med en instabild från julaftonskvällen. 
 

Merry x-mas!

| Postat i: Elsas vardag
0
God jul till er alla! 
Här är det fullt upp med släktumgänge, paket, mat, o.s.v. Hoppas att ni alla har en mysig julafton! 
 

Dags för en ny kanske?

| Postat i: Elsas vardag
0
Helt sjukt vad solen kan ställa till med trots att den är oändligt långt borta. Min "pennhållare" har blivit nästintill förstörd av solen bara för att den stått vid ett fönster under sommaren. 

Ni ser färgskillnaden från den övre delen, som stått i solljus, och den undre, som inte gjort det. Den röda färgen har blekts och är nu helt borta. Inte så vackert! Det börjar bli dags att köpa en ny... 
 

Dags för en ny kanske?

| Postat i: Elsas vardag
0
Helt sjukt vad solen kan ställa till med trots att den är oändligt långt borta. Min "pennhållare" har blivit nästintill förstörd av solen bara för att den stått vid ett fönster under sommaren. 

Ni ser färgskillnaden från den övre delen, som stått i solljus, och den undre, som inte gjort det. Den röda färgen har blekts och är nu helt borta. Inte så vackert! Det börjar bli dags att köpa en ny... 
 

Juligt i mitt fönster

| Postat i: Elsas vardag
2
Till slut fick jag till det, julstämning i mitt rum. Fick en julstjärna som stödjer SOS Barnbyar av mamma (tips! finns på Hemtex), mycket vackert på flera sätt. Min julljusstake är också mysig. Har "möblerat om" lite i fönstret och nu är jag nöjd! 

Detta blev det slutliga resultatet: 
 

Du söker bråk jag kräver dans

| Postat i: Musik
0
 Favoriten Linnea Henriksson har släppt en ny singel, och jag är helt fast. Så grym! Första gången jag hörde den var jag lite smått besviken, men nu när jag hört den några gånger så är det kärlek på hög nivå.

Mina julklappstips

| Postat i: Elsas vardag
0
Här kommer 3 julklappstips till alla er som är ute i sista minuten och inte kommer på vad ni ska köpa, eller till er som försöker skriva en önskelista men inte vet vad ni ska önska er.
 
Först upp på listan står utan tvekan välgörenhet. Vi lever i överflöd medan andra lever i kris. Hur fint är det då inte att få ge bort ett bättre liv till någon som verkligen behöver det? Det kommer att göra så mycket mer nytta än ett nytt läppstift eller något annat materiellt. 
 
 
På andra plats kommer en resa/upplevelse. Det kan vara allt från en biljett till en konsert, en resa till Kroatien eller en middag tillsammans med den som ger presenten. Att ge bort en (förhoppningsvis) rolig upplevelse är supernajs! 
 
På tredjeplats kommer årets julklapp, råsaftscentrifugen. Det är otroligt gott med färspressad juice, man kan göra så många olika varianter på det och ta vara på frukterna/grönsakerna man har hemma. Dessutom är det en riktigt bra vitaminboost, och det kan behövas i vintermörkret! 


För ännu mer tips på julklappar, kolla in www.minajulklappstips.com
 

JULLOV!

| Postat i: Elsas vardag
1
Nu är första terminen på gymnasiet, natur, avklarad. Några veckor av skön ledighet väntar, YES!  Jag har inte riktigt förstått det ännu men är ändå glader nr. 1 idag. 
 

Lite mer feministtankar

| Postat i: Elsas vardag
0
Såg just denna video på storasysters blogg.Många bekanta ansikten, vilket inte är så konstigt med tanke på att det handlar om lilla Luleå. Bra video i alla fall, take a look! 
 

Grymmaste inlägget ever

| Postat i: Tankar och Åsikter
1
Ett inlägg till alla er som är mot feminism, eller som påstår att feminister hatar män/värdesätter kvinnor högre än män. 

Inlägget är inte skrivet av mig, men det är så grymt, det är så mycket bra i ett inlägg, uttrycksfrihet när den är som bäst, ett långt inlägg som faktiskt makes sense. Helt enkelt bäst på alla sätt och vis. Inget ytligt inlägg om Victoria's secret, Michael Kors eller andra utseendefixerade ting som vi matas med dagligen. 

Snäll läs detta inlägg och fundera på vad man ska lägga fokus på i bloggar och i media i allmänhet. Är verkligen bilderna på dina nya underkläder så viktiga att publicera ute på det stora sociala nätverket i jämförelse med ett inlägg som detta? 
 

Pepparkakshus på gång

| Postat i: Elsas vardag
4
Denna eftermiddag har ägnats åt tillverkande av ett pepparkakshus/pepparkakskyrka, men det är inte färdigt ännu. Har hittils hunnit göra en mall och baka alla delarna med söta lillebror och kompisen. Nu kommer det svåraste, att få ihop alla delar. Där efter kommer det roliga. Dekorera med godis och kristyr! 
 
Här ska bli goa, snygga, juliga grejer! 


 







Goa tider

| Postat i: Elsas vardag
0
Kom just på något riktigt gött. Det är bara fyra skoldagar kvar, och sen är det jullov!! Hur najs, skönt, mysigt och underbart låter inte det? AMAZING! 
 

Fullt upp med firande

| Postat i: Elsas vardag
0
Tre dagar i rad har vi haft fullt upp med firande. Först blev lillebror 11 år, sedan var det lucia och igår var det min tur att fylla år! Har haft en mysig helg och tagit det ganska lugnt efter slutspurten i skolan. Nu börjar man äntligen få tid till andra saker än plugget och känner att jag har lite tid att faktiskt bara ta det lugnt. 


Två bilder från förra årets lucia, då jag faktiskt var självaste lucian. 
 
 
 

Grattis min fina lillebror

| Postat i: Elsas vardag
0
Denna söta, kloka, roliga, grymma lillebror blev igår 11 år. Det firades bland annat med paket och hans favoritmat, sush (mums!)i. Grattis åter igen och hoppas att din födelsedag levde upp till dina förväntningar ♥
 

Ingen lucia här inte

| Postat i: Elsas vardag
1
Medan alla andra klasser får gå och se lucia måste vi sitta på kemigenomgång trots att kemiprovet redan är gjort. Kornelia visar hur ledsna vi är just nu.


Hur tur kan man ha?

| Postat i: Elsas vardag
0
Gick till stan igår för att köpa en present. När det var dags att betala upptäcker jag att mtt kort är borta och får lite smått panik. Kommer hem och upptäcker att kortet inte är hemma heller. Det gör inte saken bättre.

Idag, på väg hem från skolan ringer mobilen och världens trevligaste polis ringer och säger att någon lämnat in mitt bankkort. Som av en händelsle är jag dessutom just utanför polishusets ingång just då. 

En minut senare står jag där med käraste kortet i handen igen. Underbart att det finns ärliga personer som lämnar in korten till polisen. Tusen tack, det gjorde min dag ♥
 
 
 
 

Köp julklappar som räddar barns liv

| Postat i: Omvärlden
0
Nu är det enklare än någonsin att göra något gott. Genom att handla UNICEFs fältprodukter hjälper du barn över hela världen att överleva och utvecklas. I gåvoshopen på unicef.se hittar du allt från vaccin och medicin till fotbollar och skrivböcker. Produkterna skickas till de barn som behöver dem mest och du får ett fint gåvobevis att ge bort i julklapp. Köp julklappar som räddar barns liv!
 
 
 

Crazy pics

| Postat i: Omvärlden
0
Roliga bilder som man blir confused av. Lyckades "förstå" alla efter att ha kollat noga! 


 




 

SOL

| Postat i: Elsas vardag
0
Bara jag som saknar solen otroligt mycket? 

I helgen, både udner lördag och söndag, var det runt -20° här i norr. Helt galet kallt! Att gå ut utan utebyxor var tortyr. Vände om direkt och tog på ett par extra brallor när jag skulle ut.


Kollar igenom gamla bilder ikväll och inser hur underbart det hade varit med sol nu. Många åker till Thailand eller andra soliga länder nu, ett otroligt smart drag. En sista minuten hade inte varit fel nu. 


 

Långhelg

| Postat i: Elsas vardag
0
Underbart med helg, isn't it? 
Invigde helgen igår med en fika på Waynés med Kornelia och Nadia som jag inte hade sett på allt för länge. Sedan var det ju idolfinal som jag skrev om tidigare. Kevin vann ändå. Pinsamt, men jag är inte förvånad. 

Kom nyss hem från jobbet och har just hunnit äta en god middag. Nu väntar att se vad denna kväll har att bjuda på :) 



Sneeed. 
 

Fredagkväll deluxe

| Postat i: Elsas vardag
2
Luleå vann nyss mot Skellefteå på bortaplan. Det var många år sedan det hände sist och detta blir en perfekt start på Luleås väg tillbaka till toppen. 
 
Nu sitter jag bänkad framför TV:n och håller tummarna, hoppas verkligen att Elin tar hem Idol. Röstaröstarösta! 
 

Legenden

| Postat i: Omvärlden
1
Imorse berättade mamma att Nelson Mandela dog igår natt. När jag sa att jag inte visste vem det var blev hon chockad. Skäms mer och mer efter att jag får höra om hans historia. Hur kan man ha missat detta? All heder till coolaste afrikanen, kolla på videon! 

Adventstider

| Postat i: Elsas vardag
1
Hann aldrig skriva något inlägg om 1:a advent. Där för kommer ett litet försenar inlägg om det nu, böttre sent än aldrig. 

Vaknade upp till en god frulle. Träffade Amanda på skyltsöndagen och gick runt och frös, men det var det värt. Så mycket folk och så mycket julstämning! Avslutade första advent med ett mysigt middagbesök hos farmor som just kommit hem från sjukhuset då hon gått igenom en svår ryggoperation. 
 
 

Inte länge kvar nu

| Postat i: Elsas vardag
1
Unbelievable
 
 
 

Barcelona part 6

| Postat i: Resor
0
Världens skönaste restaurang med världens skönaste personal. Vi lunchade och fick supergod spansk mat och servitörerna var så charmiga. För er som undrar så är det inte öl som Hugo håller i, det är visserligen ett ölglas men det är dricks dricks i glaset och inte öl. 

Aquarium museum med Stockholmskusinerna! 
 



Kvällen avslutades med godaste middagen och strosande i mysiga kvarter runt Ramblan. Spaniens motsvarighet till Stockholms Gamla stan. 
 

Barcelona part 5

| Postat i: Resor
0
Hur turistiska kan två svennar se ut? Typ såhär: 

På det förmodligen bästa zoo jag varit på. Såg mitt livs första flodhäst (den var mycket större än vad den ser ut att vara, trots att det var en unge). 


Missa inte den söta kängurun (och den söta brodern). 

Lätt det läskigaste djuret av all. Hur kan en fågel se så ond ut? 

F-f-f-fancy leopard. 

En helt GIGANTISK häst, jämför med geten så kanske du får något perspektiv. Undrar om det är naturligt. 

Delfinshow! Så gulligt och fascinerande att dom kan lära sig så mycket av människor.