Fullspäckad fredag

| Postat i: Elsas vardag
0
Börjar som vanligt 08.15 imorgon, slutar runt 14 och därefter blir det stan. Behöver verkligen köpa kläder. På kvällen är det hockey = jobb till typ 21.30. Efter det blir det troligtvis Gültzaudden också. Kommer verkligen behöva sovmorgon på lördag, då jag för övrigt sa jobba på hockeyn igen. Det där med helg = vila stämmer inte riktigt. 

Detta får bli ett bildlöst inlägg. Det var länge sen va?! 
 

Nog blir man less

| Postat i: Elsas vardag
2
Är på jakt efter höstjackor. Hittade två snygga på internet men beställde inte direkt. Nu när jag väl vill köpa så är såklart båda slutsålda. Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta bra kläder. Jag måste bli bättre på att shoppa. 
 

Sleepover @ Sundet

| Postat i: Elsas vardag
0
Mellan måndag-tisdag hade vi övernattning med klassen på Sundet. Med vår lagomt normala klass (lägger ingen värdering i detta) var det en... vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men typ intressant övernattning. Vi körde en hel del lärakännavarandralekar, tacos, efterrättsbuffé, volleyboll, fotboll och musik vid brasan nere vid strömmen. Idag fick vi sluta redan klockan 11, vilket var riktigt najs. Nu är det tre ganska långa skoldaar kvar innan helg. Läxa på 25 grundämnen i periodiska systemet och en hel del matte. Jippie! 

Bästa anledningen till att skippa plugget. Fast snart är väl allt ersatt med dator? 
 


Mums

| Postat i: Elsas vardag
0
Måste tipsa alla lakritsälskare om Läkerol Licoirice Seasalt. Smakade det för ganska länge sedan och minns att de var väldigt goda. Nu har jag köpt en ny förpackning och kan konstatera att min passion för lakrits är densamma nu som då. De är sååå goda, typ lika goda som vanlig saltlakrits. Try it! 


Tror att det även kommit ut någon variant som är sötad med stevia. Hur den smakar vet jag inte men kan inte tänka mig att den är något annat än god. 
 

Paniken som uppstår...

| Postat i: Elsas vardag
1
...När man mister något som man använt dagligen i flera år, och tar för givet att det alltid ska finnas där.

Nu låter det som att något riktigt allvarligt har skett, och det stämmer väl inte riktigt. Men jag har använt spotify premium i flera år och nu är jag helt beroende av att kunna lyssna på all bra musik när jag vill på mobilen, oavsett var jag är och vad jag gör. Spotify fått för sig att abonnemanget har avbrutits och jag kan inte längre använda det. Jag märker verkligen hur beroende jag har blivit av musik. Kan inte tänka mig att enbart kunna ha musik i öronen via radio/gratisspotify på dator. Fjantigt men sant.

Är i alla fall glad över att det är helg! 
 

Götet på besök

| Postat i: Elsas vardag
0
Igår kom det stora skeppet Götheborg till Luleå för att inviga Södra hamnplan som för övrigt är en enda stor betongplatta. Hur kan man ägna flera års bygge till något så tråkigt? Höjdpunkten var helt klart att kronprinsessan var med på skeppet och kom och hälsade på alla Lulebor. Det var en hel del folk, 5000 enligt media. Jag, Kornelia och Arvid fick stå och vänta 1,5 timme för att få se Viktoria. Hade jag vetat det innan den långa väntan hade jag nog gått därifrån direkt, men nu i efterhand är jag glad över att ha träffat henne. Känns som att jag prickat av något på "101 saker att göra innan man dör"-listan.  

Snor Kornelias instabild, hoppas det är ok! 
 
 
 

The ugly truth

| Postat i: Omvärlden
0
För bra bild för att inte lägga upp på bloggen helt enkelt. 
 

Work hard

| Postat i: Elsas vardag
0
Vi rivstartade som sagt skolan med schema och läxa redan andra skoldagen. Idag, tredje dagen blev inte direkt mer chill. Fysik, matte, samhälls och svenska. Med mig hem fick jag ännu mer matteläxa som är svåååår och vi hade dessutom mattetest idag. Imorgon är det schema mellan 8.15-16. Alla fördomar om att natur är plugg 24/7 går i uppfyllelse. Wheeeey. 
 

Only myself to blame

| Postat i: Elsas vardag
0
Har redan fått första läxan, matteläxa for the win. Känns lagomt rättvist att sitta här med läxa som ska vara färdig imorgon och ha lektioner mellan 8.15- 14.50 imorgon medan många andra klasser inte börjar med schema förrän på torsdag/fredag.

Antar att jag får skylla mig själv, har man valt natur så är det mycket plugg som gäller. Blev redan idag informerad om tre kommande matteprov. Pepp

Inga sura miner här inte.
 

70 dagar kvar

| Postat i: Elsas vardag
0
Yebox, 70 dagar kvar till nästa lov, höstlovet. Första dagen på gymnasiet är avklarad och nu är det slut på slappandet. Vi börjar med schemat redan imorgon (hårda tag på natur), mattelektion först ut på morgonen, wiho! Som tur är har vi sovmorgon på tisdagar, en liten tröst. 

j
 

Lördagsnöje

| Postat i: Elsas vardag
1
Igår upptäckte jag något nytt i Luleå. Trodde inte att det var möjligt efter snart 16 år i denna lilla stad, men jag hade tydligen fel. På Arcus finns det nämligen flera tennisplaner som man kan hyra. Var där och spelade en stund innan Musikens Makt. Det var riktigt roligt trots att jag inte regerade planen. Det jag lärde mig på tennisskolan som jag gick en sommar för typ 5 år sedan verkar ha försvunnit helt.

Vi hade i princip hela placet för oss själva ;)  
 
 

Musikens makt

| Postat i: Elsas vardag
0
Tjabbatjena! Sorry för så låg uppdatering senaste veckan, skyller på att jag tagit vara på sista sommarlovsveckan. Nu måste jag göra mig i ordning för musikens makt, vill ju inte missa MOVITS! 
 
 

Tomrum

| Postat i: Elsas vardag
1
Nu sitter storasyster på flyget på väg till Schweiz. Hon kommer att vara borta i ett år, 365 dagar. Har inte riktigt förstått det ännu, men det kändes väldigt konstigt när jag stod och kramade om henne på flygplatsen. Det kommer att bli så tomt här hemma! Det händer mycket nu på många sätt och vis, jag hänger inte med, skulle gärna pausa ett tag.  

 

Last day

| Postat i: Elsas vardag
0
Idag var sista dagen på kollot. Höljdpunkten idag var då vi åkte privatflyg över Luleå, sjukt häftigt och kul! Synd att det är så dåligt för miljön och så dyrt för det är verkligen najsnajsnajs. 
 



Busy

| Postat i: Elsas vardag
0
Dessa dagar med släkten är fullspäckade med aktiviteter. Imorgon blir det exempelvis nordpoolen, lasergame och besök på djursjukhuset. De korta stunder då vi har tid över ägnar vi oss åt att spela in film (i år gör vi vår egen version av Sherlock Holmes). Hinner knappt tänka på att gymnasiet börjar om 5 dagar. 

 

Party started

| Postat i: Elsas vardag
0
Vi har haft fullt upp med släktfirande de senaste dagarna. Har en hel del bilder att visa, men har däremot inte tid att ladda upp massa bilder just nu. Kollot är i full gång! Bjuder på en skön bild på alla deltagare tills vidare. 
Ha det gött och ta vara på sista lediga veckan innan skola/arbete börjar! 
 
 

Guldbröllop

| Postat i: Elsas vardag
1
Nu är alla kusiner samlade i Luleå för att fira farmor och farfars guldbröllop. Idag har det varit kusinhäng och imorgon smäller det! Därefter börjar kollot som pågår fram till skolstart. Ska jag skratta eller gråta? Vill inte tillbaka till plugg! 

 

Allt kämpande i ett inlägg

| Postat i: Elsas vardag, Tankar och Åsikter
1
Som ni kanske vet blev jag ombedd att skriva om hur det varit under mitt tillfrisknande från ätstörningen. Jag har skrivit några inlägg, men jag känner att det blev lite väl detaljerat. Nu skriver jag istället ett mer sammanfattat inlägg om hur det varit så att det slipper bli så många inlägg. 


När mamma och pappa insett att mitt förhållande till mat och träning inte var friskt började de agera, de försökte få mig tillbaka till ett sundare liv men det var mycket svårare än vad vi kunde föreställa oss. Under slutet av 2010, hela 2011 och början av 2012 kämpade vi stenhårt för att jag skulle gå upp i vikt. Jag ville verkligen bli frisk, jag såg hur smal jag var och ogillade det verkligen. Men det var inte enkelt då jag samtidigt ville träna mycket och äta "nyttig" mat. Dessutom mådde jag inte bra i psyket (när man går på sparlåga är humöret inte det bästa), därmed var min aptiten inte den bästa heller. Jag lyckades hur som helst ta mig upp från en livsfarlig vikt men stod fortfarande kvar på en alldeles för låg vikt i över ett år. 
 
I maj 2012 tog mina föräldrar ett beslut som jag fullkomligt hatade, det kändes som det värsta som hänt mig. De bestämde att jag skulle läggas in på Umeå sjukhus. Det beslutet blev nu i efterhand det bästa som hänt mig. Om jag inte hade fått hjälp av dom hade jag kanske inte suttit här och skrivit idag. Det jag kämpat med stenhårt i flera år lyckades dom hjälpa mig med på tre veckor. Jag var såklart inte frisk efter tre veckor men jag kom in i ett nytt livsmönster som gjort att jag mår mycket bättre idag. 
 
Nu, lite mer än ett år efter mitt sjukhusbesök mår jag bättre än jag någonsin gjort under de senaste tre åren. Däremot finns det fortfarande saker jag behöver jobba med. Att lyckas få bort alla tankar som kommit med ätstörningen tar tid, men jag tror och hoppas att det kommer en dag då jag känner att ätstörningsmonstret som bott i mig har dött förevigt. 
 
April 2011


Juli 2011
 

Mars 2012
 
Maj 2012, på sjukhuset


Juli 2013 
 
 

Semesterslut

| Postat i: Elsas vardag
0
Har umgåtts med Kornelia idag, vi har knappt hunnits ses ö.h.t. denna sommar, båda har haft fullt upp. Har även jobbat på hockeyn för första gången för denna säsong. Känslan av att sommarlovet snart är slut blir bara mer och mer tydlig. Skulle behövt några veckor till. 

Bild från Turkiet. 


Njuter i bärriket

| Postat i: Elsas vardag
0
Har spenderat några timmar i farmors trädgård och plockat flera kilo hallon och svarta vinbär. För alla bärälskare (typ jag) är detta drömmen. Ät hur mycket du vill samtidigt som du hjälper till att ta vara på guldklimparna som farmor själv inte kan plocka in p.g.a. ryggproblem. Att sedan bli bjuden på gomiddag och färska hallon med glass och hemmagjord hallonsylt var inte så dumt det heller. #njuteravslutetpåsommarlovet
 

Augusti - One year ago

| Postat i: One year ago
0
Augusti 2012. Jag var i Stockholm ännu en gång. Denna gång främst för att vi hade en stooor släktträff under några dagar ute i skärgården. På bilden var det fullt ös på dansgolver med en del kusiner. Det var även massa tremänningar där som jag inte sett på år och dar. Släkt är ju fantastiskt. 





Efter släktsträffen stannade vi kvar inne i stan några dagar för shopping! 


Väl hemma i Luleå var det såklart dags för det årliga kollot som var lika kul som alltid. För alltid släkt säger ajg bara. 
 

Gültza och surpriseparty

| Postat i: Elsas vardag
0
Igår blev en fullspäckad dag = ingen tid för bloggning. Tog vara på värmen och solen med Amanda på Gültza, helt galet varmt! Sedan skyndade jag vidare till Sunderbyn för att förbereda Saras surpriseparty som vi hade under kvällen. Mer bilder kommer senare, nu ska jag ut på playan igen, det är ju soool! 
 


 
 

Man inser att något är fel

| Postat i: Elsas vardag
0
Här kommer andra delen av hur det var när jag blev drabbad av en ätstörning. Första delen hittar du här. 


Efter sommarlovet började jag 7:an , första året på högstadiet. De första månaderna var ganska okomplicerade. Jag hade visserligen en del tankar om mat och träning, men de hade inte blivit så strikta ännu. Under höstlovet åkte jag, mamma, min kusin och min morbror till Berlin. Där var jag väldigt nära mamma/släkten hela tiden, och det var där mamma upptäckte att jag inte hade ett sunt förhållande till mat längre. När vi kom hem från resan tog mamma och pappa ett snack med mig, och det var då de fick mig att inse att jag inte var på väg mot ett hälsosammare liv, snarare raka motsatsen. Tiden innan detta hade jag mått dåligt och känt mig tvingad att leva på ett sätt som jag inte trivdes med, inramat i ett mönster där mat och träningen stod i fokus. Något som gjorde att det var svårt att få tid över till att umgås. 
 
 På Kallax (nu Luleå Aitport), påväg till Berlin. 
 

Chocolate

| Postat i: Elsas vardag
0
Fick pröva på syrrans och kompisens hemmagjorda chockladansiktsmask ikväll. Drar slutsatsen: mer hemmagjorda ansiktsmasker åt folket! Då kan man säkert veta att ansiktsmasken inte är djurtestad, och dessutom är det ganska kul att göra masken själv. Här är receptet: 
Chokladmask - Masken är välgörande och huden blir klar och känns mjuk. 

Ingredienser:

1/2 dl turkisk yoghurt 

ca 2 msk kakao 

2 msk honung 

1 msk olivolja 

Gör så här: Blanda ingredienserna använd gärna flytande honung och applicera på ansiktet. Låt sitta 15 minuter.

 
 

Sommartips

| Postat i: Omvärlden
0
Har faktiskt lyssnat på en hel del sommarprat i sommar. Det är perfekt när man är halvsysselsatt, exempelvis om man är ute och går, städar, lagar mat, solar, o.s.v. Än så länge har jag två favoriter. Av någon anledning är mina favoriter dom två som valt att ha sitt program livesänt (spela in programmet samtidigt som hela svenska befolkningen kan höra det på radio.) Den första är Özz Nûjen, en ståuppkomiker som lyckats göra sitt sommarprogram roligt samtidigt som han tar upp viktiga samhällsfrågor som intresserar.  

Sarah Dawn Finer är den andra. Hon har verkligen levt ett spännande liv. Att få höra henne sitta och berätta om massa roliga upplevelser som hon varit med om innan hon slog igenom är faktiskt roligare än vad det låter. Lyssnalyssnalyssna! 

 

Det kallas tur

| Postat i: Elsas vardag
1
För ca två veckor sedan när jag satt och kollade nyhetsflödet på facebook ser jag plötsligt "Vinnare i utlottningen av presentpåsen av Bare Minerals är Elsa Hassler! Du är välkommen in och hämta vinsten".

Jag var vinnare i en tävling jag inte ens minns att jag varit med i. Har hur som helst alltid velat pröva Bare Minerals, och nu fick jag en presentpåse med massa olika bra produkter. Ibland känns det som att jag har en otrolig otur, men i vissa tävlingar har jag faktiskt väldigt tur! Förra året vann jag ju ett stort påskägg från Marabou! 
 
 
 
 

Överdos

| Postat i: Elsas vardag
0
Nu kommer det inte några fler turkietinlägg. Det känns som att det blev väldigt mycket bilder upplagda från resan, nästan för mycket. Det där med att välja ut några få från en stor bunt verkar inte riktigt vara min grej. Hoppas ni gillade bilderna i alla fall! 
 

Türkiye p. 9

| Postat i: Resor
1
Onsdag. Sista timmarna innan flyget till Sverige skulle lyfta. Vi passade på att åka i favoritkanan så mycket vi hann, badade i Medelhavet en sista gång och dessutom hann jag, Agge och mamma färga ögonfransarna under sista kvarten innan avfärd tilll flygplatsen. Det låter väldigt fjantligt med det kändes väldigt yolo. Dock gjorde det sjukt ont, det kändes som att ögonen skulle brinna upp. "It's normal" sa hon som jobbade på salongen.