Yumyum

| Postat i: Elsas vardag, Foto
0
Två bilder från kvällens go´middag. Laxspett med hemmagjord teriyakisås, grönkål och ris.
 

Denna regniga söndag

| Postat i: Elsas vardag
0
Dagen har innehållit lite av varje, men mest halvtråkiga grejer som att hjälpa till att ta upp båten, fixa i trädgården inför vintern, promenad och bastu. Nu väntar middag bestående av asiatisk lax, ska bli gott fastän samvetet brister lite. Hoppas att den är odlad utan massa bifångster...
 
 
Jag och pappa i båten, älskar min pose. 
ch

Prosit

| Postat i: Elsas vardag, Kläder & Mode
0
Allt efter att denna lördag gått har jag blivit mer och mer förkyld. Dagen i sig har varit helt okej, men hoppas verkligen att min förkylning har lugnat sig till imorgon. Avslutade med riktigt gott, färskt godis (mums!). Ska sova snart, känner mig trött, ska bli så najs att krypa ner under täcket. 

Orkade inte tvätta håret eller piffa till mig idag. Drog på mig en skön tröja och det fick räcka så. 

 
 

Rädda fiskarna

| Postat i: Omvärlden, Tankar och Åsikter
0

Genom att skriva under med ditt namn här kan du snabbt bidra till trycket mot att fiskarna utrotas. 

"Skriv på för nya fiskeregler i EU, senast 30 september 2012.

EU ser över fiskelagarna med tio års mellanrum. Nu har du chans att ge fisken din röst och påverka beslutet som kommer att vara avgörande för världens tillgång på fisk. WWF har startat en namninsamling för mer fisk i haven

Totalt har 18 517 skrivit på i Sverige tom 25 september och över 120 000 i övriga Europa. Skriv på du med! "


Slutspurten

| Postat i: Elsas vardag
0
Var i princip klar med vårt stora, jobbiga NOarbete - Atombomben, tidslinje. Kanske inte låter så komplicerat, men jobbigt och svårt har det varit. Igårkväll kraschade halva arbetet och kände mig så less, men har jobbat flitigt idag och återställt allt, så skönt! Synd bara att jag ändå måste göra bokreflektion och engelskaarbete  
i helgen...
 

Plugg

| Postat i: Elsas vardag
0
Har massor av skolarbete denna vecka. Så stressigt. Blev dessutom just påmind om att vi har glosor i både engelska och tyska till imorgon. Ska snabbt träna in dom och sen sova. Orkar inte mer idag, har iofs knappt pluggat nåt här hemma idag. For och bowlade istället, behövde en paus från allt skolarbete.
 
Natti ♥

Underbara Birgit

| Postat i: Elsas vardag
0
En fin septemberdag kom beskedet om att min 20:de, och förmodligen sista kusin har kommit till världen. Några dagar senare fick vi höra att hon ska heta Birgit, precis som min farmor. Nu har vi både "lilla Leo" efter farfar och "lilla Birgit" efter farmor. Så sött, så vackert, så udda och så komplett. Längtar så efter att få hålla henne i min famn, förhoppningsvis blir det på höstlovet.

Här har vi dom på bild, farmor Birgit och lilla Birgit. Kan det bli sötare?
 

Sticker till dansen

| Postat i: Elsas vardag
0
Skyndar iväg till dansen nu. Vi hörs senare, och som ni säkert förstår är det Challe själv som skrev
förra inlägget ;) 
 
En till härlig sommarbild från Klubbviken. 

Shoutout! <3

| Postat i: Elsas vardag
0
 
Här är min snygga vän Challe Fredrickson, "Challe Ludden Fredrickson" på facebook, lägg till honom, han är världens bästa just nu <3

Jag diggar

| Postat i: Elsas vardag, Omvärlden, Tankar och Åsikter
0
Wwf (världsnaturfonden) har gjort en så fin liten övning om ekologiska fotavtryck. Detta var något som samtliga i klassen fått som läxa i HK. Tycker att alla som har möjlighet (ja även du som "har fullt upp") bör läsa igenom och göra detta. Vuxna, pansionärer och barn. Dessa kunskaper kan hjälpa oss att förbättra världen. Är sjukt less på alla som struntar i framtiden, djurhållning och omvärlden i allmänhet. VI måste göra förändringar, allihop! Börja med att göra denna övning nu. 

Here we go

| Postat i: Elsas vardag
0
Känner mig inte så taggad på denna skolvecka, vårt stora målfoukus (typ som ett projekt) avslutas på fredag. Detta innebär inlämning av arbeten i NO, engelska, svenska och SO. Dessutom har vi en hel del läxor i övrigt. Det lär bli massa plugg denna vecka, suck
 
En random, härlig arkivbild från i somras. Så härligt! 

Söndagsgöra

| Postat i: Elsas vardag
0
Denna söndag var till en börjar väldigt händelselös. Hade noll planer, vilket kändes trist. Hittade ändå saker att göra till slut. Var på en morgonpromenad med min bundis Kotten. Vi såg en mycket söt, liten igelkotte som var väldigt rädd. Cyklade senare till farmor och farfar för att göra lite tangentbordstränin (200kr rikare för en timmes arbete ^^). Joggade runt sjön med mor och syster och har just ätit en riktigt god middag, avslutning på grillsäsongen. Mums! 


Andas ut

| Postat i: Elsas vardag
1
Storasyster har fyllt år för snart två veckor sedan, nämnde aldrig det i bloggen. Ikväll är det födelsedagsfest här för vännerna. Hela dagen har varit ett enda kaos med bakning och förberedning, och dessutom smet jag iväg ca 4 timmar för att jobba på hockeyn. Luleå vann, igen ♥ ! Här får ni se en otroligt söt video som Agnes själv har gjort. 17 år i staden. 
 

It's friday

| Postat i: Elsas vardag
4
Denna dag har bland annat bestått av en hyfsat kort skoldag, en sväng på stan med mor och syster, men träffade många andra som var ute och fredagsshoppade, pizzamiddag och nu häng vid datorn. Ganska soft. Är så glad över att jag inte är magsjuk, vaknade i natt och var så sjukt illamående, trodde att jag skulle spy men lyckades somna om och vaknade på morgon frisk som en fågel! 

För en gångs skull visar jag upp dagens outfit. Svart långkjol new in! Lite shoppinginfo där alltså ;) 
 





Domino med människor?

| Postat i: Kreativitet, Omvärlden
0
Älskar engagemanget och kreatvitet. Världsrekord också! 

En helt vanlig onsdag

| Postat i: Elsas vardag
2
Har haft en ovanligt bra skoldag idag. Inte alltför seg och vi hade musik, lärde mig nya ackord på gitarr ♥.
Hann förbi en sväng på Telia också, mitt hörlursuttag till mobilen funkade inte, han bad mig slå av/slå på mobilen och efter det funkade det. Kände mig lagomt n00big. Haha. 
 
Sovit med flätor inatt, lockarna har försvunnit ganska mycket under dagen, det regnade ju. 
PS. Tack för att ni svarat ang. shoppingfrågan. Ska försöka visa mer av det jag shopppar (men inte allt, ska inte trötta ut er). 

Shopping?

| Postat i: Elsas vardag, Tankar och Åsikter
3
Har börjat shoppa mer på senaste tiden, det går i vågor. En funderare jag har är om det är intressant med blogginlägg där jag visar upp sånt jag handlar? Eller är det bara ytligt? Kom med era åsikter! 

Läsaläsaläsa

| Postat i: Elsas vardag
0
Ska försöka att läsa järnet nu eftersom jag ligger väldigt efter i läsandet i skolan. Och ändå kommer jag att läsa den bok som inte alls har något med skolan att göra, utan boken "äta djur" som handlar om djurindustrin... mer om den boken senare. Hur som helst, jag vill läsa ut den för att sedan kunna lägga 100% kraft på skolböckerna, braking dawn på engelska och Anne Franks dagbok. Många sidor att läsa...
 
Godnatt! 

Vi bjuder på oss

| Postat i: Elsas vardag
2
Bjuder på en otroligt fin bild på mig och Kotten i skolan idag, hoppas att även du gör det Kornelia. Livet blir så mycket roligare om man bjuder på sig själv. Och det ska komma från mig, haha. V

Dancing the whole way home

| Postat i: Elsas vardag
0
 Cyklar snart iväg till jazzen. Bjuder på en passande låt samtidigt som jag kan konstatera att in blogg har blivit väldigt tråkig sen skolan börjar.. Känns som att jag bara skriver om massa ointressanta vardagssaker. 

Söt hare

| Postat i: Elsas vardag, Foto
0








Följ mig på Instagram

| Postat i: Elsas vardag
0
När jag skaffade min S3:a började jag även bli aktiv på instagram. För er som intresserade så kan ni följa mig på elsahassler. Uppdaterar den några gånger i veckan. 


Back to work

| Postat i: Elsas vardag
0
Idag är första arbetsdagen/kvällen för mig denna säsong. Känns både kul, lite jobbigt och en aning spännadne. 
Har nyss ätit frulle och gjort färdigt HKläxan, så skönt att göra bort läxor i tid! 

Lyckorus

| Postat i: Elsas vardag, Tankar och Åsikter
1
Detta har varit en riktig lyckofredag för mig. Detta för att:
 
- Jag var första tjejen från högstadiet i mål på skoljoggen idag fast jag trodde det skulle gå sämst med tanke på hur otränad jag är.
 
- Vi hade en kort, och ovanligt najs skoldag. 
 
- När jag kom hem blev jag överraskad och väldigt glad när Stockholmgruppen (modellargentur) spontant ringde till mig och frågade om jag har lust att komma till Stockohlm för att de tycker att jag är fin (ni stärker mitt självförtroende!). (För några år sedan när jag såg Idol live kom de fram till mig osv. och skulle höra av sig om några år när jag blivit lite längre). Gjorde en lång historia kort där. 
 
- Jag ska komma till deras kontor i slutet av oktober.
 
- Det blev en spontan, fin släktmiddag på Gültzaudden med god indisk och kinesisk mat från Chowkeeing samt släkt samlad från hela Sverige. 
 
- När personalen på restaurangen hade råkat stoppa kött i min vegetariska rätt fixade dom en ny och mötte mig och Agnes halvvägs till Gültza i regnet. Den lilla asiatpojken kom med sitt paraply till Lärkan, så gulligt!  
 
- Det är helg ♥ ! 
 
 

Uniprice

| Postat i: Elsas vardag
0
Jag har just upptäckt en ny hemsida, Uniprice som jämför priser på både kläder och prylar till hemmet. Funkar precis som att internet shoppa, fast att det finns grejer från massa olika företag och märken. Du beställer inte kläderna därifrån, utan hittar och jämför. Vill du sedan beställa något du hittar trycker du på varan så kommer du direkt till återförsäljaren. Smart och smidigt! Du kan spara pengar där genom att se var produkten säljs billigast. 


Vi äger

| Postat i: Elsas vardag
0
Idag var det skoljoggen, jag trodde att det skulle gå dålkigt för mig med tanke på att jag inte konditionstränar på hur länge sen som helst. Till min stora förvåning och glädje var jag och Kornelia första tjejerna, så najs!6,7 km på 39 minuter. Stolt. 
 
Nu har vi NO, sista lektionen innan helg, skönt. Helt random lyssnar vi på Jingle Bells och har det chill. 
 
Bild från tidigare denna månad

Detta inlägg skulle ha publicerats för ca två timmar sedan.
 

Klassresa here we come?

| Postat i: Elsas vardag
0
Min klass har äntligen börjat engagera sig med att spara pengar till en klassresa. Just nu säljer vi fika varje torsdag till högstadiet samt lärare vilket går helt ok. Vi ska förmodligen sälja salamikorvar också, vilket kan ge en stor summa pengar om allt går som det ska. Känns ganska fel miljömässigt med tanke på att korvarna typ görs i Tyskland där djurhållning suger... men orkar inte tänka på allt hela tiden, jag måste ju leva också. 
 

We are evreywhere

| Postat i: Elsas vardag
0
Min fina klass var på stan i containers RÖST! idag. De samlar in ungdomars åsikter osv. Kolla/lyssna för mer info. Tryck på bilderna för att komma till hemsidorna. Nice med på TV, radio och tidning, nu är vi kändisar!  
Samlar%20de%20ungas%20r%C3%B6st%20i%20container





Dance with somebody

| Postat i: Elsas vardag
0
Sticker till dansen nu, vi hörs! 

Be careful

| Postat i: Elsas vardag
1
Det där med att ta det lungt och vara försiktig med prylar är ingen dum idé. När man skaffar någon ny
t ex. teknikpryl som kamera eller mobil är man ofta väldigt försiktig med det/den de första dagarna. Efter att tiden går släpper det mer och mer. 


Förra veckan fick jag lära mig en läxa när mitt bästa objektiv gick sönder, och inte går att laga. Så surt. Hatar att lägga ner pengar på såna onödiga saker, typ en tusenlapp bara för att jag var ovarsam! BLÖH 
 
 

Nadia 16

| Postat i: Elsas vardag
0
Som jag nämt lite kort tidigare var jag på min coola vän Nadias födelsedagsfest i lördags. Mycket nytt, trevligt folk och Nadia hade fixat en så fint, inte alls så svenne som det annars lätt blir. Tapasmiddag med massa goda smårätter, skön musik, massa roliga presenter, charader osv. Det var däremot väldigt mörkt och mobilen var det jag/agnes hade att fota med.. 


In tha kitchen, lite mysigt fix efter middagen för att få in tårta, popcorn, godis, m.m.



Så söta! 

Vi öppnade ett spel hon fick på en gång. Alla får en lapp där det står något weird man ska göra under kvällen. Typ "se alla prylar och föremål på det sättet som man gör som ett litet barn. En mobil kan till exempel vara  en bil som du leker och brummar med."  Man fick såklart inte visa lappen för andra eller skratta när man gjorde det, blev lite kaos men roligt. Haha!






Som sagt, roliga presenter... en toalettborste! 

För att inte tala om korvbröden ;) 







 

Söndag = Bloggdag?

| Postat i: Elsas vardag
0
Jag har upptäckt att statistiken (nästan) alltid är högst på söndagar (för mig). Undrar om det beror på att det är något av en vilodag då man har tid att sitta vid datorn. Lite roligt att kunna hitta mönster i statistiken faktiskt.

Bild från augusti nere vid anddammen där änderna numera står och fryser. 
 
 

Chowkeeng

| Postat i: Elsas vardag
0
I lördags lunchade jag på Chowkeeng. En helt ny restaurang för mig. De har både indiskt, koreanskt, kinesiskt och pizza. Jag körde på en kinesisk wok, standard. De andra beställde indiskt. Det var gott och najs att testa nåt nytt här i lilla Luleå, bryta mönstret och inte gå på Waldorf, Max eller Baan Thai liksom. På vardagar har de lunchbuffé och om man skaffar deras app kan man se vad som finns på dagens buffé på mobilen, smart! 






Hockeysäsongen börjar

| Postat i: Elsas vardag
0
Igår var det både en kick off- och sen avslutningsfest för Luleå Hockeys kioskpersonal. Tråkigt nog var jag tvunget att sticka väldigt tidigt eftersom jag skulle till en annan kompis födelsedagsfest (mer om det sen). Jag har fått en ny tagg som iofs ser i princip likadan ut som den förra men ändå. Känns faktiskt som att det ska bli kul att börja jobba igen. I år tar vi guld!

Mys

| Postat i: Elsas vardag
0
Jag har precis ätit frukost och nu har jag gosat in mig i en filt vid datorn, så mysigt! Hade en najs lördag igår som bland annat bestod av Nadias födelsedagsfest och Functional moves på Inpuls (första gången!). Har träningsverk i ben och rumpa, känns nice fakitiskt, var så länge sen sist.

Morgonrufs

Skraj

| Postat i: Elsas vardag
0
 Såg denna video och kände för att dela med mig av den på bloggen. Man blir ganska skraj av att se den och håller tummarna för att de söta änderna ska klara sig. Blä för alla bilar måste jag även tillägga.

Photoshoot 06-08-12

| Postat i: Elsas vardag, Foto
3
Igårkväll var jag och Agnes ute på en snabb liten photoshoot. Agnes ville mest stå bakom kameran vilket är anledningen till att de flesta bilder är tagna på mig. Ego! 






















Musik i mitt ♥

| Postat i: Elsas vardag, Tankar och Åsikter
1
Det känns som att jag lyssnar allt mer på musik, det går nog i perioder. Musik kan vara så sjukt najs, uppiggande och höja humöret. Kärlek till det ♥. 

Infryst

| Postat i: Elsas vardag
0
Nu är alla blåbär infrysta och förpackade. Det blev nästan 10 liter bär (och då bara räknat det jag plockat). Såklart är inte allt från helgen utan har även plockat en hel del i stugan. Känns väldigt najs, nu kan jag unna mig bär i muffins, filen, paj, glass, osv.  Gööött! 

Hasslers sommarkollo 2012 part IIII+I

| Postat i: Elsas vardag
0
Det traditionella besöket i Ingers stuga ute i Bensbyn var roligt även detta år. Vi fyllde farfars gamla uppblåsbara militärbåt med kusiner (inklusive mig) och skulle ro bort till tunneln. Det var mycket längre än jag föreställt mig. När vi äntligen kom fram gick det hål i båten, och när vi äntligen kommit till baka till stugan igen
(bara tjejer kvar(!), de andra hade gav upp när motorbåten kom) så hade massa luft åkt ut, hehe. 










Utklädning till filmen även här ;)



På kvällen blev det Musikens Makt, men det var så sjukt tråkigt, ointressanta artister, massa rökare/fylla och allmänt bara trist. Bilden togs just när vi kommit dit och inte hade insett hur tråkigt det var. Vi stack nästan direkt.








Höst

| Postat i: Elsas vardag, Foto, Kreativitet
1
Hösten är här och mina små projekt med växter börja komma in i ett nytt skede. Eftersom det har varit en väldigt sen och konstig sommar vädermässigt har växterna inte riktigt hängt med, nu blommar flera av växterna och äpplen, basilika och broccoli börjar bli färdiga för att skördas.









Mina fina chiliplantor har blivit stora men chilifrukterna har inte kommit ännu. Snart ska jag ta in dom (måste bara hitta någon ljust ställe att ha dom på?) så hoppas jag på att de ska ge skörd i vinter.







Hasslers sommarkollo 2012 part IIII

| Postat i: Elsas vardag
0
Filminspelning, söta barn, födelsedagsbarn och trolleri. Ungefär det är vad dessa bilder har att bjuda på. 



Vitt puder till filminspelningen. Vera var den som hade absolut mest (och bäst) make up och klädsel till vår filminspelning av The Hungergames. 

 









Fina farmor som orkar med att fixa massor för oss barnbarn (även farfar men han är inte med på bild)






Hyrd trollkarl hem till gården!
















Det där med kvitton

| Postat i: Elsas vardag, Tankar och Åsikter
0
Om man tänker att "kvitton är bra att spara, jag sätter alla i en låda så har jag löst det" så kan jag berätta att det är en bra idé att tänka efter lite till. Lådan blir full och plötsligt har du massa kvitton du vill behålla men inte vet vad du ska göra med. Detta är såklart vad som hänt mig. Nu har jag löst problemet med hjälp av plastmappar och en pärm. Ett litet tips bara. 

Jag blev lite rädd när jag släppte ut allt på mattan, känns som att det var hur många kvitton som helst. Så mycket handlar jag väl ändå inte?
ter

Nadia

| Postat i: Elsas vardag
0
 Denna fina låt har min coola kompis Nadia skrivit själv. Det är hon som sjunger och spelar gitarr också, som ni kanske ser ;) Dessutom fyller hon år idag så passa på att gratta henne. Ännu en gång; Grattis!

Sunday

| Postat i: Elsas vardag
1
Här kommer några bilder från gården. De tre första bilderna är från Sundet där de säljer ekologiska ägg och grönsaker direkt från deras gård eller vad man nu vill kalla det. Väldigt najs var det hur som helst. 






Det fanns massor av olika grönsaker, till och med sånt jag inte visste fanns.


På kvällen var det välkommenhem-middag för mor som varit med tjejkompisar i Stockholm och sprungit tjejmilen. 



Blueberry

| Postat i: Elsas vardag
0
Igår var jag med pappa på Bälingberget och plockade blåbär. Tyvärr hann vi inte med så mycket som vi velat, tider attt passa. Solen sken, så vacker natur, rikligt med blåbär och så fridfullt(?). Freedom! 





Hasslers sommarkollo 2012 part III

| Postat i: Elsas vardag
0
Dagen började med en sjukt bra hotellfrukost på Quality hotell, pröva den! Det går nämligen att gå dit och äta frukost utan att man har sovit där. Det fanns så mycket grejs, färskpressad apelsinjuice, varma grejor som köttbullar, scrambeld eggs, våfflor, gooda mackor, fil med goda bär i och massa god färsk frukt. När vi ätit så mycket vi orkat fick vi en guidad tur runt i hoteller, kolla in köket, rummen, poolen, osv. I slutet fick vi alla varsin på med hotellets micropopcorn ;) 






De har tydligen en känd utställning av slipsar från olika kända personer. Olof Palme, Kungens och till min förvåning gammelmorfar Henrik Lindström! 




Översikt

Sedan fick vi besöka isbrytaren Frej och gå runt där inne samtidigt som de berättade. Häftigt det med.






De två minsta deltagarna tappade båda två sin första/andra tand. 




Dance time














 

Hasslers sommarkollo 2012 part II

| Postat i: Elsas vardag
0
Noorpoolen, (Bodens badhus). Farmor och farfar hade hyrt relaxen vilket var så najs! Egna omklädningsrum, egen bubbelpool, egen utepool uppe på taket och mysigt häng/lunchställe för oss själva inomhus. Kärlek! 







Älska bilden ♥









Alla bilder är tagna från relaxavdelningen som vi hade hyrt. Vi fotade inte på det allmänna området... 





Fail

| Postat i: Elsas vardag
0
Jag och Kornelia stack till Golfgarden vid femtiden eftersom det skulle vara personalfest med Luleå Hockey. Vi fattade inte varför det var så tomt med tanke på att vi ändå var lite sena. Vi kom tydligen en vecka för tidigt... det där med att kolla datum är nog inte så dumt ändå. 

Jaja, jag följde med Kornelia hem och var där ett tag och det var ju najs. 
Njut nu av helgen innan den är slut, det gå så fort!