Gemenskap och Trivsel

| Postat i: Elsas vardag
0
Just nu har vi ett målfokus i skolan som handlar om Gemenskap och Trivsel, därför har vi gjort en hel del samarbets-grejer i grupp under början av den här höstterminen. Igår var vi på Kanotklubben och hade 5-Kamp i gruppen med samarbetstävlingar. Här kommer en del bilder från gårdagen, flest från rasterna då det var mest bus.

Tänk efter lite...

| Postat i: Elsas vardag
3
Som jag skrev i tidigare inlägg kämpar jag med min sjukdom anorexia. Jag har fått frågan hur mina matproblem började, jag som tidigare varit "normalsmal" och inte tränat överdrivet och så vidare...


Det började egentligen för lite mer än ett år sedan. Jag vet inte varför men jag började träna regelbundet nästan varje dag i veckan, och åt inte alls mycket. Jag hade ingen tanke på att det var farligt. Och själv brukar jag fundera, vad fick mig att börja med att träna mycket och äta lite? Min slutsats har blivit att jag påverkades mycket av omgivningen. Jag läste till exempel en riktigt hemsk blogg, Kissies blogg där hon skrev massa fördomar om tjocka, hörde andra i omgivningen prata om att dom tränar sig muskulöa o.s.v. Jag tog förmodligen åt mig och hamnade i en ond cirkel och gick ner många kilon.

Med detta vill jag säga att man ska tänka efter vad som är viktigt här i livet. Är det så att man måste träna och hålla sig i god form, äta nyttigt och ha senaste modekläderna? Är det vad som gör att livet blir "bra"? Jag tror att den som har ett bra liv är den som kan njuta, må bra och sprida glädje. Vi lever inte för att se perfekta ut, vi lever för att få ha kul! Jag fick superlust att skriva av mig ännu mer nu, och ge folk något att fundera på (om någon ens orkar läsa).

Men jag tror att jag ska avsluta detta inlägg nu och skriva lite mer seriösa tankar allt eftersom. Tidigare har
jag mest skrivit glada inlägg i bloggen och visat upp det roliga i mitt liv. Kanske ska börja blanda lite av det roliga och det som tynger ner vardagen lite? Eller var allt detta jag skrev nu bara tungt att läsa?

VÄRME

| Postat i: Elsas vardag
0
Det känns som att sommaren redan är tillbaka, sitter på baksidan av huset med datorn och blir så varm att jag
måste gå in nu. Tog en bild med webcamen, själv ser jag skärmen väldigt dåligt eftersom man får supermycket motljus. Ni får se den i alla fall!

Ny vecka - Mer skola

| Postat i: Elsas vardag
0
Imorgon börjar vecka två efter sommarlovet, första veckan hade vi en mjukstart med skola fram till lunch.
Nu börjar det bli nästan hela dagar, våran klass går till ca 14 varje dag kommande veckan. Jag hoppas på att
få våran scheman för höstterminen, skulle vara najs att veta tider med mera. Imorgon blir en till föreläsningsdag, jag skriver mer om det imorgon!
En riktigt vacker bild på mig just nu, tagen med en knäpp effekt i Photo Booth.

Fotoutmaningen

| Postat i: Elsas vardag
2
I förrgår hade vi en grupptävling i skolan, fotoutmaningen kallas den. Det går till så att alla grupper får likadana
papper där det står olika saker gruppen ska fota sig med. Desto svårare sak att få tag på, desto högre poäng.
Några exempel är: 1p: Glasspinne, 3p: Röd brevlåda, 5p: Byggarbetare, 10p: Tant med huckle, 15p: Rosa bil och 20p: Kändis från TV. Det fanns självklart många fler saker att fota sig med, och på två timmar skulle gruppen
samla så mycket poäng som möligt.
Igår var det prisutdelning, och gruppen jag var med i, som döptes till Flower Power vann, 1kg godis var priset!
Bland annat fotade vi oss med en byggarbetare, en pensionär med mp3-spelare och en bagare.

Föreläsningar

| Postat i: Elsas vardag
2
Idag har vi haft en föreläsningsdag i skolan då man går runt på olika föreläsningar. Alla elever på högstadiet har fått
lära oss att göra musik i Garage Band på våra macar, fått lära oss om Montessori, lite stavningstest och studieteknik. Vissa var mer intressanta än andra, men förmiddagen har ändå varit helt okej. Höjdpunkten var nog just före lunchen då jag fick höra att mitt lag (Flower Power) vunnit iFotoutmaningen som var igår. (Mer info och bilder om det senare).

Här kommer en bild från idag, jag och Filippa i klassrummet, superfina är vi!

Luleå Hockey

| Postat i: Elsas vardag
0
Ikväll har jag följt med Kornelia till Coop Arena och kollat när Luleå spelar mot ett finskt lag i någon sorts
Europeisk cup/seire(?). Det var säsongens första hockeymatch för mig och jag ser fram emot elitserien som börjar om drygt tre veckor. Heja Luleå!

En mycket seriös bild jag tog nu...


Inköp

| Postat i: Kläder & Mode
0
Det är inte så ofta jag brukar lägga upp bilder, eller ens skriva om jag handlat kläder/smycken. Ikväll
blir ett undantag då jag visar vad jag köpt under de två senaste dagarna. Första bilden visar ett dubbelhalsband från Cubus. (På Cubus köpte jag också en ring, som gick sönder när jag prövade den första gången hemma, dålig kvalité?)
Köpte en tröja på gina som påminner väldigt mycket om en tröja jag redan har (som också är från gina).
Den till vänster med frukter är den nya, medan jag köpte den högra i i början av sommarlovet.

Höst, redan?

| Postat i: Elsas vardag
1
Här uppe i norr har vi haft en ovanligt varm sommar med mycket sol, men nu i augusti tycker jag det har varit väldigt regningt, kallt och mulet. Hösten har redan kommit, det känns som att vintern är på väg! Jag håller på att
rensa och sortera gamla bilder och hittade en bild jag tagit i januari 2010 som fick mig att tänka på att vintern är på väg! Är det någon mer än jag som får samma tanke när ni ser den här bilden?

Första dagen i årskurs åtta

| Postat i: Elsas vardag
4
Nu sitter jag här i skolan och har en liten kort rast från all info vi får om nya regler och andra saker nu när vi
börjar åttan. Det känns faktiskt än så länge ganska roligt att börja skolan igen, träffa folk och så vidare.
Vi slutar efter lunch idag, och för övrigt kommer det var en "mjuk skolstart" då vi ska få chans att lära känna alla
nya de två första skolveckerna. Hoppas det blir skoj!
En bild med webcamen just nu.

Color

| Postat i: Naglar
0
Målade naglarna ikväll, och kände för att göra något med lite extra färg. Mixade därför rosa och blått! Kanske
inte det som är absolut "mest mode" nu, men who cares? Det är roligt med färg, eller hur ^^?

Matproblem

| Postat i: Elsas vardag
10
Vissa av er vet, andra kanske anat och andra vet inte...


Hur som helst, jag har en del problem med maten och har diagnosen anorexia. Jag kämpar med att försöka äta
mer och gå upp i vikt. Men det är tufft vissa dagar och kan kännas lite hopplöst. Men självklart har jag mina ljusa
stunder jag med. Mina problem med maten kom allt eftersom och började för ungefär ett år sedan. Jag vet inte hur många exakt av dom jag känner som har fått höra eller förstått det. Men egentligen när jag har funderat på att skriva det offentligt har jag övervägt för- och nackdelar.

Min slutsats är att sjukdomen inte är något jag skäms för, och att det kan vara bra att folk vet om det, och inte behöver gå omkring och fundera. Jag hoppas att ni alla har förståelse och att ni kommer ihåg att jag fortfarande är "samma Elsa", vissa blir blyga för att prata med mig när de får höra om det och vet inte vad dom ska göra. Ni kan absolut prata eller fråga om det är någon som undrar något eller så. Hoppas ni har förståelse och tar det på rätt sätt!

Nu, stan. Nästa, stugan.

| Postat i: Elsas vardag
0
Tjenixen allihopa!

Igårkväll landade jag hemma och packade upp och tog det lite lungt. Nu idag bär det däremot ut till
stan en sväng för att göra några ärenden, och sedan tar vi båten ut till stugan. Det ska bli spännande att
komma ut dit igen, under tiden vi var på kollo har mamma och pappa nämligen fixa och donat en del där.
Förmodligen stannar jag till imorgon om inte ännu längre.

Just nu är jag däremot sysselsatt med att lära lillebror Hugo hur man säljer jultidningar, det är första året han säljer själv. Är faktiskt lite avis på han som säljer, det vill jag också. Men jag känner att jag börjar bli lite för stor för det nu, tyvärr.

Grisigt

| Postat i: Elsas vardag
1
Här kommer några grisiga bilder från gårdagen då vi var på en bondgård utanför Boden där dom föder upp grisar,
som säljs till slaktare som producerar mat av det. Var inte alls sugen på korv, fläskfilé eller skinka när jag
såg grisarna... Men jag kan säga att det var en superhäftig upplevelse. Och vi när vi kom på förmiddagen hade
en sugga just fött en kull grisungar. Ungarna var supersöta, men dessvärre såg vi död, blödande grisunge på
marken som hade blivit missbildad och dött i magen. Två grisungar var fortfarande kvar i magen, dom två ungarna fick vi se när dom föddes. Det var många blandade känslor då, äckligt, coolt, overkligt, häftigt.

KOLLOBILDER, START

| Postat i: Elsas vardag
0
Här kommer några bilder från kollot som har varit superkul, men som börjar ta slut. Imorgon vid lunchtid bär det av hemåt igen. Jag har en massa roliga bilder att visa från massa coola, helnasja och ovanliga aktiviteter. Däremot går internetet ganska segt just nu, därför visar jag bara bilder från dagen då vi var i en stuga utanför Bensbyn som jag skrev om tidigare. På första bilden sitter vi samlade och leker en rolig lek i solen.

På andra bilden träffade vi trollkaren som jag skrev om tidigare, och jag fick gå upp på scenen där han
lyckades lura mig totalt med sina trolleri. Jag klurar fortfarande på hur han gjorde.


Det fanns en rolig vattenspridare, det var mest min minsta kusin, Gösta som är 3 år som lekte med den. Men
även vi äldre hade lite kul med den.

Kollot är i full gång...

| Postat i: Elsas vardag
0
...Har därför inte haft tid att uppdatera under de senaste dagarna.


Idag har vi till exempel varit på en gård/landställe en bit utanför Luleå och haft "vattenkrig" då vi var två lag i stora gummibåtar, skjutit luftgevär och sist men inte minst fick vi en överraskning när farmor och farfar hade hyrt in en trollkar som drev oss till vansinne. Det var super roligt verkligen, en grym show! Imorgon blir det Leos lekland, golf, med mera. Bilden nedanför är en gammal bild från ett av de första kollot. I år är det 7:e släktkollot som varit, snart blir det för hoppningsvis 10årsjubileum!

Överblick

| Postat i: Elsas vardag
1
Just nu händer det en hel del saker, jag har inte bloggat på någon/några dagar, därför tänkte jag att en överblick
över vad som skett och vad som ska ske. Under de senaste dagarna har jag/familjen:

- Köpt en ny båt, målat en massa i stugan.

På fredag börjar "Hassler Sommarkollo". Det är farmor och farfar som har kollo varje sommar för oss kusiner
på pappas sida. Alla kusinerna och några kompisar också (vi blir ca 15-20 st) sover i deras stora hus och gör
massa roliga aktiviteter, åker på Nordpoolen, Leos Lekland med mera. Kompis Kornelia ska vara med där också.
Det kommer förmodligen bli superskoj, varje år spelar vi in en film också, vi gör vår egen version av en film som redan finns, vi har t ex. gjort Harry Potter, James Bond och Oacens Eleven. Nice!

Bilden är just tagen med webcamen, galen syster i bakgrunden.

Bärsäsongen har startat!

| Postat i: Kreativitet
1
Jag har nyss varit ute och skördat våra vinbär här hemma i trädgården, i stugan har jag även varit i skogen och
plockat en hel del blåbär som vi har använt till bakning. Det fanns gott om vinbär här hemma, så när jag plockat
hela burken full fanns det ändå gott om bär kvar, se själva bilden nedanför. (Tagen efter skörden).

Movits!

| Postat i: Elsas vardag
1
För några timmar sedan var jag ute på Lulekalaset (en festival här i Luleå varje år) och gick på tivolit,
i marknaderna med mera. Sen fick vi syn på Movits!, vi gick fram och fick ett roligt foto med dom, samtidigt
som vi önskade dom lycka till på deras spelning dom ska ha här i Luleå ikväll. Jag och kompisen Filippa ska
nu gå ner till scenen och ta bra platser.
Bilden här nedanför är på Movits, Filippa, Jag, Alva, Clara, Evelina och Wilma, alltså Movits och mina vänner.

Paint

| Postat i: Kreativitet
1
Som sagt har jag börjat måla i min och Agnes lillstuga ute på ön. Vi tog oss inte ut idag, men imorgon kväll
kommer pappa hem med vår nya båt som han just nu kör upp från Uppsala. Vi kommer alltså att åka ut igen
imorgon (mest troligt) eller på onsdag. Jag längtar efter att få fortsätta med att måla och inreda!