Myshemmafredag

| Postat i: Elsas vardag
0
Efter en tuff vecka med högt tempo i skolan har jag hft en mysig hemmakväll med Idol på TV:n som underhållning. Gjorde bort terminens (förmodligen) mest krystade prov, ett stort fysikprov. Det kändes förvånansvärt bra, trodde att det skulle gå åt skogen men det kändes faktiskt inte så dumt. Tummen upp! 

Just nu sörjer jag däremot att goaste Erik Rapp inte gick vidare till Globen. Förstår inte att Kevin som faktiskt inte alls sjunger speciellt bra får fler röster än detta under till sångare?! 




Pluggdöden

| Postat i: Elsas vardag
0
Dör pluggdöden nu. Världens jobbigaste fysikprov imorgon, och nu idag väntar boksamtal på engelskan som tydligen är viktigt föfr betyget. Tyskauppsats och kemiprov nästa vecka. Sedan nationella i matte på hela matteboken (över 300 sidor). Älskar skolan just nu. 

Bloggen blir nog roligare i helgen, då det åtminstone finns någon tid över till att ha skoj. 

Barcelona part 4

| Postat i: Resor
1
Onsdagsförmiddagen spenderades inne på Cosmocaixa science museum (I got the power, som ni ser på bilden). 


3Dfilm med coolaste brillorna! 




Skönaste utsikten över staden (som tyvärr blev lite dyster på bild p.g.a. det det mulna vädret). 


Det blev en kultureftermiddag då vi besökte Park Guell, ett superfint ställe med massa coola byggnader. 



Dagen avslutades med något sjukt gott, frozen yoghurt! Fanns hur många goda smaker som helst, snickers blev min favorit. Mums! Förstår inte varför detta inte finns i Luleå? 
 
 
 

24.11.2013

| Postat i: Elsas vardag
0
För en gångs skull känns tanken på att det är måndag imorgon inte så jobbig. Vet inte riktigt varför, men kanske för att det snart är lov, eller för att jag vet att det är helg snart igen? Nåja, skönt i ala fall. 

Bild från höstlovet, Barcelona. Godnatt! 
 
 

Stolt lillasyster

| Postat i: Elsas vardag
1
 Undra hur många 15-åriga tjejer som har en 18-årig storasyster som är utbytesstudent i Schweiz och samtidigt blir nominerad till toppkandidat för Miljöpartiet Norrbottens Landsting? Förmodligen är det inte så många, jag är med stor sannolikhet den enda som har en så cool syster. Stolt! Här är en video från henne i Fribourg som gjorde min söndag!

Morgonunderhållning

| Postat i: Omvärlden
0
Finns några få undantag men är i princip 100% sant. 
 

Besvikelse

| Postat i: Elsas vardag
1
Läste just denna artikel och blir (som nästan alltid) besviken när jag läser artiklar om SD. Förstår inte hur folk som röstar på ett parti med den bakgrunden resonerar. 

 

Underbara fredag

| Postat i: Elsas vardag
0
Egentligen har vi "mördarfredag" (som vi i klassen kallar det) varje fredag. Matte, fysik, kemi, svenska. Många tunga ämnen. Dagen har ändå gått bra, och älskar fredagkvällar, hela skolveckan avklarad och en skön helg framför mig. Detta är typ bästa tiden på hela veckan så nu är det bara att njuta! 

Hoppas att ni har en grym fredagskväll! 

Bild från arkivet, Barcelona.
 
 

Royals

| Postat i: Kreativitet
0
 Har lyssnat på denna låt konstant i några veckor, men det är fortfarande (minst) lika bra nu som den var då den var ny. ♥ ♥ ♥

Ibland (ofta) skäms jag över Sverige

| Postat i: Elsas vardag, Omvärlden
0
Pinsamt. Sveriges tredje största parti (p.g.a. oss svenskar). Detta är svaret partiledaren ger på en seriös fråga. 


Varför redan söndag?

| Postat i: Elsas vardag
0
Kan inte påstå att detta varit den bästa dagen i mitt liv, ganska kass dag faktiskt. Mest gjort tråkigheter som plugg, städning, o.s.v. Hadel lite mys i alla fall med bastu, kokosbodyscrub, härliga body lotions, o.s.v. Man får väl vara glad för det lilla, antar jag. 
 
 

Lördagsmys med julkänsla

| Postat i: Elsas vardag
0
Har spenderat i princip hela dagen på stan. Började i Shopping galleria där årets luciakandidater sjöng julsånger vilket fick mig att inse att första advent och julen snart är här! 

Lunchade på Waynés och träffade Kornelia på Bikbok där de hade 40% i hela butiken! Passade på att shoppa och hittade faktiskt årets julklänning. Känns toppen att ha fixat det såhär tidigt, förra året var jag ute i sista minuten och det var ingen höjdare. Slutsålt everywhere. 
 

Boktips i vintermörkret

| Postat i: Elsas vardag
1
Nu när det är mörkt och kallt ute är det extra mysigt att grotta in sig i en riktigt bra bok. Har varit ganska off på bokfronten på senaste tiden, men tack vare vår engelskalärare är jag fast i läsandet igen. Vi har som uppgift att läsa "The boy in the striped pyjamas", och kan säga att jag är helt fast i boken. Har legat vaken alldeles för sent på kvällarna denna vecka för att jag inte kunnat slita mig från boken. 

Vill verkligen tipsa er om denna bok om ni är sugna på en gripande, grym, sorglig och tänkeveckande bok. Jag tycker att den engelska boken är riktigt bra och hyfsat lätt att förstå, inte så svår engelska. Annars finns den på svenska också, pojken i randig pyjamas heter den då. Finns även som film. 

 
 
 
 

19.18

| Postat i: Elsas vardag
0
Undeeeerbart med helg! Denna skolvecka har egentligen varit ganska lugn pluggmässigt (om man jämför med andra veckor). Trots det känns det extra bra med helg just nu. Så otroligt skönt! Ska bli grymt med sovmorgon, en lördag utan speciellt mycket inbokat och sovmorgon. 


Ha en mysig fredagkväll, själv är jag barnvakt åt lillebror och har fredagsmys här hemma. 
 Bild från Barca. Vi ser bådalite halvbittra ut vilket beror på att vi frös som bara den när bilden togs och hade inga jackor till hands. 

Redan fredag?

| Postat i: Elsas vardag, Tankar och Åsikter
1
 Underbart att det är fredag imorgon!

Tycker att veckorna går väldigt fort just nu. En del blir stressade av att tiden går för fort, men det känns faktiskt ganska bra för min del, närmar mig jul, sommar och ledighet ♥. Sen när jag tänker lite längre, på att jag bara lever en gång och att tiden går, och funderar på om jag tar vara på livet till fullo så känns det inte lika bra att tiden rinnet iväg. Orkar inte tänka på det nu, än om jag kanske borde. Gör som många andra och skjuter de svåra tankarna ifrån mig. Nu vill jag njuta av något gott kvällis istället. 

Barcelona part 3

| Postat i: Resor
0
Under onsdagförmiddag åkte vi en bit utanför stan för att besöka Barcelonas motsvarighet till Tom Tits (typ). På vägen dit passerade vi stora berg och vackra slott/kyrkor/coola byggnader. Utsikten var magisk, även om jag inte riktigt lyckades fånga det på bild. 


Inne i entrén möttes vi av två vaxdockor som lyckades skrämma mig rejält innan jag insåg att de var fake. 

Sötaste skolbarnen i skoluniform, supergulliga små spanjorer! 
 

Detta är så mycket viktigare än den där fina tröjan som du vill köpa

| Postat i: Omvärlden
0

Tyfonen Haiyan som har dragit in över Filippinerna har drabbat miljontals människor. Som alltid i katastrofer är det barnen som drabbas hårdast. UNICEF finns på plats och högsta prioritet är nu att rädda barns liv. De får ut mediciner, mat, rent vatten och hygienartiklar till de drabbade barnen och deras familjer.

Hjälp UNICEF att rädda barns liv, ge en gåva på unicef.se eller SMS:a LIV till 72 900 för att ge 100 kr.

 

 

Hårtips

| Postat i: Elsas vardag
1
Nu när det blivit kallt ute är det många som stör sig på att håret blir elektriskt och klistrar sig mot ansiktet/kroppen. Vill därför tipsa alla er om Moroccanoil som återfuktar håret, gör det lätt och minskar risken för tovor. Dessutom luktar den helt maaagiskt! Vill inte garantera att ni slipper elektriskt hår, men skillnad gör den! 
 

Dagens sinnesjuka samhälle

| Postat i: Omvärlden
1
 Helt stört egentligen när man tänker på det. 

keep on working

| Postat i: Elsas vardag
0
Så var även denna hel göver. Som vanligt har den gått alldeles för fort. Måste färdigställa skolarbetet som ska redovisas muntligt imorgon på morgonen. Taggad. 
 
Kanske världshistoriens sämsta webcambild. 
 

Barcelona part 2

| Postat i: Resor
0
 Vår första heldag i Barca startade med ett besök i byggnaden som kännetecknar staden, nämligen Sagrada Familia. Tanken var att vi skulle gå in i kyrkan och få en guidad tur, men kön var helt enormt lång. Längsta kön jag någonsin sett, gick och gick för att komma till slutet av kön och blev helt paff. Den verkade aldrig ta slut! Efter en del promenerande kom vi till slutet, och då var det klart att vi inte skulle orka stå i den evighetskön. Att kolla på kyrkan utifrån räckte faktiskt gott och väl. 
 


Kön som inte hade ett slut, den var så mycket längre än det ni kan se på bilden.  



Vi gick genom en fin park flr att komma till Rablan (Barcelonas motsvarighet till New Yorks 5th Avenue). Helt plötslig kom ett superromatiskt och vackert tempelliknande ställe med ett litet vattenfall och fontäner.
Nice surprise! 

På kvällen var det dags för fotbollsmatch i stadens nya arena. Var själv inte så taggad eftersom jag sällan går på fotbollsmatcher och inte är speciellt insatt, men det var faktiskt riktigt kul. Sjukt duktiga fotbollsspelare och skön stämning! Komiskt nog träffade vi ett gäng andra luleåbor som av slump råkade sitta just vid oss under matchen. 



Sen tunnelbana hem på väg till hotellet, lagom trötta efter en intensiv dag. 
 

Miss Manga

| Postat i: Elsas vardag
0
Köpte den nya mascaran Miss Manga idag. Blev lurad av reklamen om att den ger så mycket volym, fast det var i rätt tid, min förra mascara har precis tagit slut. Dessutom var den faktiskt bra, tycker att man får fin volym och långa fransar! Den var ganska billig också. Bra köp (dock anar jag att den är djurtestad, samvetet brister). 
 
 

Ska det negativa döljas på bloggen?

| Postat i: Tankar och Åsikter
3
Sitter och funderar på hur jag ska förhålla mig till positiv/negativ i mina blogginlägg. Med det menar jag att jag känner mig osäker på om jag enbart ska skriva om det roliga i livet på bloggen, och satsa på att sprida positiv energi, eller om jag ska spegla verkligheten mer och även skriva det tråkiga i vardagen, att skriva om de dåliga dagarna också. 

Vad tycker ni? Vill ni matas av positiva inlägg och inspo eller vill ni läsa lite om the real shit också? Vore snällt om ni skrev vad ni tycker! 
 

Barcelona part 1

| Postat i: Resor
0
Första dagen började tidigt på hemmaplan. Efter en hyfsat låg res var vi framme i Barcelona runt 18. som jag nämde tidigare bodde vi i princip granne med stadens största galleria Diagonal Mar med ca 150 butiker(!) De hade allt man kan önska sig, Zara, Starbucks, Primark, Pull&Bear, Frozen Yoghurt Café... Listan kan göras lång. 
 
Vi spenderade kvällen där med otroligt god middag, stor buffé med mina favoriter, sushi, wokar, med mera. Dessutom fick man plocka ihop råvaror och ge till kocken som han wokade och fixade såser till. Muuums! 


 

Ett levande spöke

| Postat i: Elsas vardag
1
Längtar redan till sommaren. Kommer att tänka på det för att jag kollar tillbaka på sommarbilder. Saknar också hyn. Jag vill inte gå omkring som ett levande spöke, vilket det känns som attt jag gör just nu. Vitare än snön ;) 

Snacka om skillnad på hudfärg då och nu. Saknade syster ♥, saknaden blir större och större för varje dag. 
 

The time of my life

| Postat i: Musik
1
Egentligen har jag väl inte the precis "the time of my life" just nu. Plugget tar över och det finns inte mycket tid till att roa sig. Däremot kan små vardagliga saker göra allting mycket bättre just för stunden. Exempelvis igår  när jag stod i duschen och denna låt spede i radion på hög volym. Musiken lyckades verkligen ändra på mitt humör åt det positiva, under de få minutrarna iallafall. 

Om ni inte vill höra versen, spola till 1:40 för refrängen och njut ;) 

"Lovetärslutångest"

| Postat i: Elsas vardag
0
Den här dagen har inte varit den bästa. Den största anledningen till det är nog tanken på att lovet är slut och att resten av höstterminen fortsätter imorgon. Är så otroligt skoltrött, men försöker pigga upp mig med att det faktiskt är mindre än två månader kvar till julen och ett längre lov, JULLOV! 


En liten tbt från Turkiet, take me back! Sommarlov, värme, all inclusive, klarblått vatten, behöver jag säga mer? 
 
 

Mitt i sorteringsdjungeln

| Postat i: Elsas vardag
2
Är mitt i sorteringsträsket nu efter Barcelonaresan. Ni vet när man fotat en massa under några dagar och sedan laddar in alla bilder på en gång och får hur mycket som helst att sortera och rensa. Har jobbat en hel del med detta idag trots att jag borde plugga inför samhällsprovet istället. Orkar inte plugga under lovet helt enkelt. 
 
 

Hemma igen

| Postat i: Resor
0
Är nu hemma i lilla kalla Luleå igen. Steg upp 02.45 inatt för att vara redo när taxin kom 03.10. Härliga tider. 
Det gick ganska bra trots allt, sov många timmar på flyg och i bilen så nu känner jag mig faktiskt mer än utvilad. 

Har en massa bilder att visa upp på bloggen, behöver bara sortera upp dom först. Håll utkik! 

Bild från ett enormt zoo som vi besökte igår.