Skype med Schweiz

| Postat i: Elsas vardag
2
Har just haft ett fint skypesamtal med syster som är i Schweiz sedan ett halvår tillbaka. Så givande, förundras över hur enkelt man kan prata om allt mellan himmel och jord trots att man inte setts på över 100 dagar(!). Känns så konstigt, det är som att jag fortfarande inte förstått att hur långt bort hon befinner sig fysiskt. 

Sovmorgon imorse! 
 
 

Skoltankar

| Postat i: Elsas vardag
1
Läste just en bra artikel/insändare av en gymnasieelev som skriver om betygshetsen och gymnasielivet. En rktigt bra artikel som jag vill dela med mig av, även till vuxna och de som inte går i skolan. Tror att alla behöver känna till detta för att skapa förändring! 
 
Klicka HÄR eller på bilden för att läsa hela artikeln. 
 
 

Föreläsning och gomiddag

| Postat i: Elsas vardag
0
Var på en inspirerande föreläsning av Amanda Degerkvist ikväll om hälsa och mentalträning. Hade Amanda och Kornelia med mig. Tycker att det var en givande kväll med bra tankar och inspo till att ta vara på livet här och nu och jobba för att må bra även långsiktigt. Vill se mer av föreläsningar och workshops som denna i framtiden här i Luleå. Tror att det är många som skulle må bra av det! 

Var på sushibar med Amanda innan. Alltid lika gott, och extra bra med trevligt sällskap! 
 

Pensionssparandet är igång!

| Postat i: Elsas vardag
0

Haha, konstigt men sant. Tidigare i veckan fick jag lönespecifikationen på posten och där var det med en översikt över hela min lön 2013. Såg även att jag betalat skatt för första gången i mitt liv. Vuxenpoäng!

Detta innebär att jag också påbörjat mitt pensionssparande. Just nu känns pensionen sjukt långt bort men dagen då jag väl är där så är jag säkert glad över att ha påbörjat sparandet i god tid! Hehe. 

Arkivbild från Barcelona, hösten 2013.

 

Dagens erkännande

| Postat i: Elsas vardag
1
- Har fortfarande kvar ljusstaken och adventsstjärnan i fönstret. Snart är det febrauri. Fy skäms Elsa! 

Bjuder på två julbilder, tagna på julafton som var för exakt en månad sedan. Tiden går fort! 
 
 

Weekend!

| Postat i: Elsas vardag
0
Så var det helg igen. Denna skolvecka har gått fort men det gillas! Har nog aldrig haft såhär korta dagar heller, slutat tidigt i vecka p.g.a. sjuka lärare. Imorgon väntar hockey=jobb och söndagen är väl inte planerad ännu, men om det är soligt och inte för kallt så skulle nog skridskor ute på isvägen vara kul! 

Ska försöka bättra mig på att ta egna bilder, kameran har använts extremt lite på senaste! 
 

Då var foten död

| Postat i: Elsas vardag
2
(Varning för pensionärsvarning på detta inlägg)
 
Att kroppen går sönder förr eller senare vet nog alla om. Men det känns som att den ska hålla någorlunda i typ 60 år minst. Så är det inte mitt fall tydligen. Har haft problem med mina fötter ända sedan födseln, men under senaste året har det blivit värre och efter flera läkarbesök och röntgen fick jag höra av ortopeden att jag har en extremt ovanlig sjukdom i foten som heter Freibergs infraktion.

Det är något ben i foten som har dött men förhoppningsvis kommer det att reparera sig. Försökte googla på mer information om sjukdomen men tyvärr verkar det inte finnas några svenska sidor om detta. Hoppas på det bästa och att detta inte ska bli något långvarigt. 
 

Glöm icket!

| Postat i: Elsas vardag
0
Ni har väl inte glömt min blogresponse? Det var ett tag då jag fick en hel del frågor men nu har den stått tom länge. Tveka inte om ni har frågor! Det är ju så kul att läsa dom och att svara på dom ;) 

HÄRkan ni klicka för att komma till min blogresponse eller så finns det en ruta till vänster i bloggen (i menyn). 
 
 

Climate change

| Postat i: Tankar och Åsikter
1
Känns som att vädret här uppe är något av en varning som visar hur klimatet påverkas av växthuseffekten. Vintern i Luleå började tidigt med extremkyla i några få dagar, -20°C. Sedan växlade det på enstaka dagar och blev slaskigt och plusgrader i flera veckor. Nu sedan en vecka tillbaka har det varit rysskyla över staden och i helgen blev det plötsligt -30°C! Sinnessjukt! Samtidigt har dom plusgrader nere i södra Sverige (Skåne). 

//En tjej som borde ta mer ansvar 
 
 

Bloggtorka

| Postat i: Elsas vardag
2
Känner i princip noll inspiration till bloggen just nu. Vardagen är inte speciellt spännande nu när det är skola och fotar inte mycket så har inte mycket att komma med.

Har ni några önskemål på vad ni vill se mer av i bloggen eller vad ni inte vill läsa om? Droppa gärna en kommentar och skriv vad ni tänker! 

Dags för en dusch och sedan ska jag väl försöka göra något vettigt av denna dag. 
 

-

| Postat i: Elsas vardag
0
Har en såndär pissdag då allt känns meningslöst och hur mycket man än försöker så blir det ändå bara fel. Vill mest bara att den här dagen ska ta slut, känns som att morgondagen har förutsättningar för att bli en bättre dag. 

ÄNTLIGEN helg!

| Postat i: Elsas vardag
1
Efter en lång vecka avslutades det hela med jobb på fredag kväll. Har äntligen kommit hem och nu blir det hemmamys resten av kvällen. Behövligt! Vi hörs imorgon då jag förhoppningsvis är lite piggare.
 
Arkivbild från julen 2013. 
 

Busy

| Postat i: Elsas vardag
0
Har ägnat så otroligt mycket tid de senaste dagarna åt att försöka fixa en ny mobil. Nu har jag iallafall en tillfällig iPhone 4 och verkar som att jag snart har en femma som blir min för att stanna. Annars har plugget dragit igång och allt annat som hör till vardagen. Vi hörs! 
 
 
 

2013 December

| Postat i: Elsas vardag
2
Årets sista månad med många födelsedagar och den mysiga julen. Lillebror hade julkonsert och sjöng solo i "Somewhere over the rainbow", så fint! Både jag och lillebror fyllde år, var på lucia och kusiner från Stockholm och Lund kom upp till julen. Hade en mysig jul och ett fint nyår uppe i Dundret med slalom. 











 

Så less

| Postat i: Elsas vardag
0
Hade inte kunnat föreställa mig att det skulle vara såhär jobbigt att vara hel utan mobil. Har varit telefonlös sedan i lördags och känns som att jag går omkring naken hela tiden, haha. Spanar efter en iPhone 5s och vill ha en NU! 

2013 November

| Postat i: Elsas vardag
0
Höstlov och barcelonaresa var höjdpunkten på denna månad. Shopping, umgänge med familj och kusiner, turista i Barca, gå på fotboll, o.s.v. 





Såg även alla de fina luciorna på stan och julkännslan började smyga sig fram. 
 
 

2013 Oktober

| Postat i: Elsas vardag
0
Jobbet satte igång på riktigt, gjorde riktigt goda chokladpannkakor, hade en vintrig photoshoot med Amanda och var på basketmatch och testade nya restaurangen i arenan som var riktigt bra. 



 
 

En bra lördag blev pissdålig på en sekund

| Postat i: Elsas vardag
0
Från att ha börjat dagen väldigt bra med en god frukost och ett besök hos frissan för att få håret fixat blev min lördag skitdålig på en sekund. Tappade min mobil i golvet och nu är den trasig. Eller egentligen funkar mobilen (den startar och låter, men skärmen fungerar inte). Antar att det blir att köpa en helt ny mobil nudå. Värdelöst! Sjukt att man på en sekund kan bli ca 5000 kr fattigare genom att råka tappa något i golvet. 

Någon som vet om man kan byta skärmen (den är inte bara sprucken, den lyser heller inte). Hör mer än gärna av er (kommentera) isåfall! 
 
//Ledsen tjej97 som inte vet hur hon ska klara sig utan mobil de kommande dagarna.
 
 
 

September 2013

| Postat i: Elsas vardag
0
Var har alla bilder från denna månad tagit vägen?

Hur som helst, en stor matmatknad kom till stan, storasyster blev myndig och för egen del satte plugget igång på riktigt. 
 

September 2013

| Postat i: Elsas vardag
0
Var har alla bilder från denna månad tagit vägen?

Hur som helst, en stor matmatknad kom till stan, storasyster blev myndig och för egen del satte plugget igång på riktigt. 
 

Tålamod

| Postat i: Elsas vardag
0
Läste just en artikel om en konstnär som gör något väldigt unikt. Han gör konstverk i snö genom att gå i mönster fram och tillbaka i flera mil. Sedan, några timmar senare är de borta, vinden och ny snö kan förstöra det långa arbetet på några få minuter. Är sjukt imponerad av konstnären som gör detta, men förstår inte hur man kan ha ett sådant tålamod när man vet att det försvinner så otroligt fort. Här finns artikeln för intresserade. 





 

2013 Augusti

| Postat i: Elsas vardag
0
Augusti var en händelserik månad. Stort guldkollo med släkten då vi firade farmor och farfars guldbröllop (gifta i 50 år!). Surpriseparty för Sara i Sunderbyn, sol med kompisar, gymnasietiden började, tennislir, träffade prinsessan Viktoria och sist men absolut inte minst så for storasyster iväg på äventyr. Utbytesstudent i Schweiz i ett år. 

















 

Skippa sulfater och silikoner

| Postat i: Elsas vardag
0
 Såg just ett klipp från svt där de pratar om naturliga skönhetsprodukter. Mycket intressant, har tänkt på detta ämne en hel del tidigare och har faktiskt provat att tvätta håret med ägg, det fungerade bra! Blev inspirerad till att testa mer naturliga rengöringar utan dåliga konserveringsmedel och kemikalier. Tror att skrubben med olja och socker blir först ut! 

Back to basic

| Postat i: Elsas vardag
0
Nu är tyvärr jullovet slut. Är inte alls taggad på vardag och skola men samtidigt så kändes lovet längre än vad jag trodde att det skulle vara och sportlovet känns inte så långt bort. Hade vanlig skoldag idag och har redan fått första matteläxan, as usual. Får väl tänka positivt, trots allt bara 28 timmar kvar tills det är fredag, och nu uppskattar man ju helgerna ännu mer! 
 
 

2013 Juli

| Postat i: Elsas vardag
1
Detta var en bra, varm månad. Turkietresa till Side på bästa hotellet, extremvärme (40-50°C), massa god mat, sol, bad, o.s.v. Hemma i Sverige var det grillfest, skärgården och annat som hör sommaren till. 

 





 

2013 Juni

| Postat i: Elsas vardag
1
En händelserik månad med bal, forsränning med klassen, skolavslutning, midsommar och konfirmationsläger i två veckor. 















 
 
 
 

2013 Maj

| Postat i: Elsas vardag
0
Hittade inte så mycket spännande bilder från maj. Men det jag minns var konfaåterträff, sökande av skolavslutnings- och balklänning samt dansuppvisningar och mycket rep inför det. 







 
 

Sista vägen in i mål nu

| Postat i: Elsas vardag
0
Sudden i JVM väntar. Hoppas så på guld till Sverige! Vore grymt coolt om vi tog detta guld med tanke på guldet Sverige tog förra året. Nu tar vi hem alltet! 
 
 

2013 April

| Postat i: Elsas vardag
0
Fortfarande vinter och mycket snö här uppe i Luleå. Hann med en hel del denna måndad. Spakväll med kompisarna, grym konsert med storasysters kör i Acusticum. Blev antagen som hårmodell och Beyoncés frisör(!) färgade mitt hår. Kusiner och kompisar från Stockholm kom på besök och vi åkte ut till sommarstugan och var riktiga friluftsmänniskor. 










 

Filmkväll

| Postat i: Elsas vardag
0
Blev en filmkväll igår. Vi såg filmen Ginger & Rosa som var bra men sorglig, gillade däremot inte slutet. Den är helt klart värd att se. 
 

2013 Mars

| Postat i: Elsas vardag
0
MItt i vårterminen, mycket nationella prov och slutspurten av högstadietiden. Träffade släkten en hel del och var mycket i Dundret och åkte skidor. Jobbade också en hel del, både hockey och konserter. Dessutom samlades många lulebor, bland annat jag, ute på isen för att göra världens största facebooktumme av människor.
 
 







 
 
 
 

Nyår

| Postat i: Elsas vardag
0
Firade som sagt nyår uppe i Dundret. Har blivit så de senaste åren, börjar känna mig lite sugen på att vara i Luleå/någon större stad kommande år. Men det mysigt där uppe och hann åka några åk i backen innan firandet satte igång. Togs tyvärr inte speciellt många bilder men här är två stycken i alla fall.


 
 

Fireworks

| Postat i: Elsas vardag
1
Är nu hemma efter några dagar i Dundret. Ganska skönt att vara tillbaka i staden igen faktiskt. Bjuder på en bunt med fyrverkeribilder från igårnatt. Alltid lika svårt att ta snygga bilder av dessa fantastiska/hemska lysande saker. 

 

Happy new year!

| Postat i: Elsas vardag
0
Har spenderat de senaste dagarna på Dundret och firat nyår här. Har tagit en liten paus från datorn och åkt skidor, spelat sällskapsspel, ätit god mat, kollat på fyverkerier med mera. Nu är jag back on track på bloggen. Mer bilder från lovet kommer snart! 


Bild från liften idag.