Då var foten död

| Postat i: Elsas vardag
2
(Varning för pensionärsvarning på detta inlägg)
 
Att kroppen går sönder förr eller senare vet nog alla om. Men det känns som att den ska hålla någorlunda i typ 60 år minst. Så är det inte mitt fall tydligen. Har haft problem med mina fötter ända sedan födseln, men under senaste året har det blivit värre och efter flera läkarbesök och röntgen fick jag höra av ortopeden att jag har en extremt ovanlig sjukdom i foten som heter Freibergs infraktion.

Det är något ben i foten som har dött men förhoppningsvis kommer det att reparera sig. Försökte googla på mer information om sjukdomen men tyvärr verkar det inte finnas några svenska sidor om detta. Hoppas på det bästa och att detta inte ska bli något långvarigt. 
 
Hittills till Då var foten död


Jesper Nilsson

Hej Elsa! Jag har också blivit diagnostiserad med Köhlers sjukdom typ II / Freibergs sjukdom. Jag har precis avslutat en konservativ behandling på sex veckor (gips och kryckor). Resultatet är inte helt lyckat då jag fortfarande har lite ont i den infekterade tån, men det har blivit lite bättre. Jag är dansare och säkert fått det p.g.a. detta men har inte haft problem med det förrän nu (men har enligt läkare haft det sedan jag var liten). Min fråga till dig är, har ditt problem löst sig?

Mvh, Jesper Nilsson

Svar: Hej! Kul att höra att man inte är ensam, verkar vara otroligt få som drabbas av denna sjukdom (vilket i och för sig är bra). Låter tufft med gips och kryckor, så långt har det inte riktigt gått för mig. I början hade jag svårt att gå och foten var svullen och blå, men det lugnade sig ganska fort. Idag funkar det bra och jag kan göra allt jag vill träningsmässigt, men tåhävningar och liknande undviker jag. Även att springa längre sträckor, känner av smärta i foten efteråt då. Har inte behandlar något speciellt förutom att jag tog pronaxen i några veckor. Ska göra röntgen igen till hösten och se om det har reparerats. Har själv varit, och är fortfarande väldigt aktiv, går mycket, tränar mycket (alla möjliga gruppass och gym), studsar och har mig, så det kan vara en orsak till att jag fått sjukdomen.
Elsa Hassler

Lina

Hej Elsa,

Jag blev diagnosticerad med Köhlers II för över 15 år sedan och fick då genomgå en operation för att skära bort att brosk som hade bildats runt leden. Läkarna sa då att sjukdomen inte var botad och att jag skulle vara tvungen att genomgå en operation till 5-10 år senare och att man då skulle behöva ta bort en bit av skelettet. Har dock inte haft några problem igen, förrän nu... Nu har tån och till viss del foten börjat svullna och göra ont igen, så förmodar att operationen är nära stundande. Hoppas att du slipper genomgå allt detta!
Mvh Lina

Svar: Oj! Låter inte alls kul.. Själv har jag blivit helt bra i foten, vilket jag är så tacksam för!
Elsa Hassler




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: