Utseendefixerat

| Postat i: Elsas vardag
6
Jag har bestämt mig för att tala ut om det utseendefixerade livet vi lever i. Det kan bli ganska långt att läsa,
jag har därför all förståelse för er som väljer att inte läsa detta, men jag hoppas ändå innerst inne att du läser
eftersom detta är något som i princip drabbar oss alla, och alla måste bättra sig på för att det ska bli skillnad.


Numera handlar otroligt mycket om utseendet. Vissa dömer till och med folk efter utseendet. Om man
är tjock, smal, lång, kort, blond, rödhårig, mörk eller ljus, vad spelar det för roll? Numera har det blivit
någonting alldeles för stort. En del kan undvika att vara med personer som enligt dom till exempel klär sig
dåligt. Speciellt vi tjejer har stor press på oss att "prestera", vi ska träna oss slanka, klä oss bra och i
största allmänhet se bra ut. Många törs inte gå till skolan osminkad, de är rädda för att visa deras
riktiga utseende. Hur en person ser ut säger egentligen inte mycket, det är hur man är inuti, om man tycker
är omtänksam, snäll eller kanske har samma intressen som en själv som kan avgöra om man tycker om
om en person eller inte? Nu kommer det också varje dag upp på facebook liknande uppdateringar "Skriv ett
hjärta i det här inlägget så ska jag skriva hur snygg du är på en skala 1-10". Det tycker jag är väldigt
tråkigt och framför allt pinsamt! En person du aldrig pratat eller umgåtts med ska du enligt min åsikt inte
sitta och bedöma på internet. Ska livet vara en skönhetstävling där alla ska träna sig i form, sminka upp sig kanske till och med operera sig för att bli så snygg som möjligt? Är det vad livet går ut på? Jag tycker
verkligen att man ska försöka satsa på att ha så roligt som möjligt och umgås med folk man tycker om och har förtroende för.

Observera att när jag skriver det här menar jag inte att jag själv alltid är helt obrydd i utseendet och
alltid kan slappna av, som jag egentligen tycker att alla ska kunna. Jag försöker i alla fall att visa att man
inte måste se perfekt ut varenda dag och ändå bli respekterad genom att gå till skolan utan att sminka mig
eller bry mig mycket om hur jag ser ut i övrigt vissa dagar. Själv tycker jag också att det är roligt att sminka
mig, eller fixa håret ibland för att jag gillar att se mig själv i olika färger o.s.v. Men jag sminkar mig sällan
för att jag känner ett måste, utan som sagt för att jag tycker det är roligt. Jag hoppas verkligen att ni som
läser detta tar åt er och funderar på hur ni själva är och hur ni dömer andra. Även ni som kanske inte
nödvändigtvis sminkar er eller fixar er speciellt mycket (killar för det mesta) tycker jag ska fundera på hur
ni dömer andra (framförallt tjejer). Det är nämligen många av er som dömer oss genom utseendet, umgås
istället och avgör på insidan!
Hittills till Utseendefixerat


Miss E

Hej!

Jag vet faktiskt inte om Babbeldrottningen 3 finns på svenska ännu, den borde ju göra det iofs, tror det var förra eller förrförra året jag läste den - då fanns den bara på engelska. Men den var ganska lättläst och det var kul att få veta slutet :-)


URL: http://whatyoureadin.blogspot.com
Kornelia

Nu fick jag inte så lite dåligt samvete... Men det behövde jag!

Bra talat Elsa! Håller fullständigt med, trots att jag också har mina brister när det gäller fixering, dömande m.m

Bra!

Nadia

Alltså jag måste bara säga att det där was awesome skrivet!

Håller med till 100%

Ida

Bra sagt, Elsis! Jag hör nog till den gruppen människor som känner att dom inte är riktigt nöjda med hur dom ser ut, jag vill bli smalare men det är skönt att veta att man har kompisar som inte bryr sig om hur man ser ut på utsidan, utan som bryr sig om hur man är på insidan! <3

Anonym

Det är Ida-Sofia :)

ToeToe

Hej,



vad skönt att höra. Jag är lite äldre och upplevde just den ålder som ni verkar vara i som den absolut jobbigaste att vara i när det gäller fixering vid utseende. Helt plötsligt har man gått upp 15 kilo på ett år men är fortfarande spinkig, skillnaden är bara att man har fått en vuxnare kropp med andra former och annat skelett.



Jag och mina vänner har en överenskommelse som vi tycker fungerar jättebra. Det är svårt att koppla ihop handling och tanke men det är bra att börja med handlingen för att även kunna ändra tanken. Jag menar att man ska bete sig som om man inte bryr sig så mycket om utseende.

Strategin fungerar så att man helt enkelt inte uttalar sig om utseenden och inte fäster vikt vid dem. När man pratar om andra kommenterar man inte deras utseende, för det är inte väsentligt. Att gå ett steg längre (vilket vi har gjort) är även att inte bekräfta varandra för varandras utseenden. Vi säger inte till varandra att den andra är snygg, vacker o.s.v. då det lätt bidrar till att man kan känna att ens bästa drag är att man är snygg. Att någon tycker om en för att man är snygg. Då vill man ju gärna sträva efter att vara snygg eftersom det är ett sätt att vara omtyckt på. Istället visar vi varandra att vi tycker om varandra för dem vi är.



Dessutom finns det gott om andra saker att fokusera på, utseendet är en miniminiliten del av hur vi uppfattar varandra. En grej är att skriva en lista på allt man tycker om hos eller kan tycka andra personer i allmänhet och se att utseendende är en väldigt liten del i mängden.



Hälsningar från en snäll, god, rolig, kreativ, påhittig, smart, analytisk, stark, modig, självsäker, engagerad..........en som är bra oavsett karaktärsdrag.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: