Matproblem

| Postat i: Elsas vardag
10
Vissa av er vet, andra kanske anat och andra vet inte...


Hur som helst, jag har en del problem med maten och har diagnosen anorexia. Jag kämpar med att försöka äta
mer och gå upp i vikt. Men det är tufft vissa dagar och kan kännas lite hopplöst. Men självklart har jag mina ljusa
stunder jag med. Mina problem med maten kom allt eftersom och började för ungefär ett år sedan. Jag vet inte hur många exakt av dom jag känner som har fått höra eller förstått det. Men egentligen när jag har funderat på att skriva det offentligt har jag övervägt för- och nackdelar.

Min slutsats är att sjukdomen inte är något jag skäms för, och att det kan vara bra att folk vet om det, och inte behöver gå omkring och fundera. Jag hoppas att ni alla har förståelse och att ni kommer ihåg att jag fortfarande är "samma Elsa", vissa blir blyga för att prata med mig när de får höra om det och vet inte vad dom ska göra. Ni kan absolut prata eller fråga om det är någon som undrar något eller så. Hoppas ni har förståelse och tar det på rätt sätt!
Hittills till Matproblem


Kornelia

Bra skrivet Elsa! :)

Anonym

du behöver inte godkänna den här kommentaren, men bara du läser den.



tja, jag började iallafall märka för ett-ett och ett halvt år sen att du typ inte åt så mycket och så. Sen slutade vi ju umgås, så jag har inte velat fråga/lägga mig i, eftersom att vi ändå inte pratat/umgåtts. men jag har fattat att du typ "fått" det iallafall. men det enda jag undrar är hur, och varför? jag menar inget dumt med det här, jag bara undrar uppriktigt. hur liksom, tänkte du? tyckte du att du var tjock och sen slutade du bara äta? för du har alltid varit smal. men sen såg jag att du bara blev smalare och smalare, fast jag sa inget. men jag var ändå orolig för din skull, att du skulle bli jättesjuk eller att något organ i kroppen skulle sluta fungera. för jag har läst om modeller som vägt 40 kilo och varit ungefär 170 långa som dött för att de vägt för lite och för att deras organ slutat fungera pga näringsbrist. det här är verkligen en jättefarlig sjukdom som kan sättas igång av olika skäl, vissa har det inom sig och vissa triggas lättare av olika saker (bloggar, tidningar, idealen som finns idag). men jag hoppas verkligen att allt kommer bli som förut för dig, vill inte att någon ska må dåligt... för ärligt talat förstår jag inte riktigt hur det här kunde gå till...du verkade ju liksom inte bry dig om sånt här med mat och träning, eller du sa ju ingenting iallafall. så jag har som varit väldigt undrande... men som sagt har vi ju inte pratat på ganska länge, och som sagt har jag ju inte velat fråga. men då gör jag det nu istället.

ja som sagt behöver du inte publicera den här för det kanske känns lite privat att bara låta den synas på bloggen. eller jag vet inte. men jag vill gärna vara anonym om det går bra...

kram, jag saknar dig <3

lisa :)

det är synd elsa men kom ihåg att du är jättefin! ^^ Hoppas det blir bättre då ;)

Agnut

Du är prima <3! Och en sann Gryffindorare dessutom. Modig som tusan det vill säga, Harry Potter är ju inte din allra starkaste sida ;).


URL: http://agnesmatilda.tk
kornelia

Håller med Agnes o Lisa! Finaste Elsa:D

Ida Sofia

Vet att vi bara träffas en gång per år i skolan, men du har alltid varit en super gullig och snäll tjej! Du har alltid varit smal, så du behövde verkligen inte gå ner! Har varit orolig för dig men hoppas verkligen att du blir bättre! :-) <3


URL: http://izasofia.blogg.se/
Ida Sofia

Är väldigt stolt över dig för att du försöker bli frisk och för att du vågar säga det öppet och prata om det! Jag finns här även fast jag är så långt borta! :-) <3


URL: http://izasofia.blogg.se/
Sara

krya på dig och hälsa familjen!

emelie :)

Som någon annan sa, du behöver inte godkänna, bara du läser :)

Det är väldigt modigt av dig att skriva dessa två inlägg, kan tänka mig att det var svårt för dig... Vill bara att du ska veta att det är jättebra och kul att det går bättre för dig nu! Om du vill kan du prata med mig, det vet du. Vi har väl typ glidit isär de senaste åren, men jag stöttar dig och tycker du är jättemodig! :) Kom ihåg att du är unik, du duger och du är jättefin som du är!


URL: http://madebyemme.blogg.se/
Mikaela

Du är stark trots din unga ålder.

Du kan bli en stor förebild för andra tjejer samt killar.

Håll huvudet uppe och kämpa på.

Du vet att det finns folk där för dig. Hoppas på dig själv som andra hoppas på dig.


URL: http://elanilsson.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: